– Vi har gitt opp å få på plass en tvungen gjeldsordning. Følgen av det blir at Noryards BMV på Laksevåg blir innlevert til skifteretten, sier administrerende direktør Pål K. Grimsrud til Bergens Tidende.

Konkursspøkelset har lenge hengt over verftet etter at de har manglet oppdrag. Tidligere gikk det andre verftet i Noryards-systemet, Fosen Verft i Trøndelag konkurs.

Håper på noe nytt

I mars ba verftet om tvungen akkord. Da hadde det gått en tid der Noryards ikke hadde klart å betale leverandørene sine.

– Nå er det opp til bostyret hva som skal skje videre, men jeg håper selvfølgelig for de ansatte som rammes at det kan etableres noe nytt her på Laksevåg. Men det er ikke noen kjente initiativ ennå, sier Grimsrud.

Fakta

Noryards

  • Bestod tidligere av de to gamle skipsverftene til Bergen Group i Fosen og på Laksevåg i Bergen.
  • Verftet på Fosen gikk konkurs i oktober i fjor
  • Eies av Calexco, som igjen eies av ukraineren Kostantin Zjevago.

Jobbet med ny eier

Han overtok ledelsen av Noryards, etter at tidligere konsernsjef Ivar K. Hanson trakk seg.

– Vi leter etter enhver mulighet for å finne en løsning på problemet. Vi har lett mye, og har ikke gitt opp, men vi har ingen løsning akkurat nå. Vi jobber med å få økte tilskudd fra eieren vår, eller å få inn en ny eier, sa Grimsrud til Sysla i mars.

Leder av Fellesforbundet i Bergen, Roar Abrahamsen, opplyser at det jobbes veldig aktivit med å få inn nye eiere slik at man får startet opp igjen virksomheten.

Abrahamsen har vært i kontakt med de ansatte ved Noryards i dag.

– Ettersom det har vært jobbet med gjeldordning en stund, kom ikke konkursen fryktelig overraskende på de ansatte. Derfor har det også vært jobbet med mulighetene for nye eiere parallelt. Jeg vet at det er diskusjoner på gang, men kjenner ikke detaljer nok til å kunne uttale meg om disse, sier Abrahamsen.

Ukrainsk eier

Da ukraineren Kostjantin Zjevago overtok som eier av Bergen Groups to verft på Laksevåg i Bergen og Fosen ved Trondheimsfjorden, var planene store.

Skip skulle sammenstilles ved et skrogverft i Ukraina, og utrustes ved de to norske verftene.

Johannes D. Neteland ble headhuntet til jobben.

Men satsingen ble lagt på is etter problemene på Krim-halvøya.