Det er ikke én eneste ledig ankerhåndteringsbåt ledig i spot-markedet i Nordsjøen, verken på norsk eller britisk side.

– Jeg husker ikke sist dette skjedde, sier Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers.

Toppnotering

Gjennom hele fjoråret var det kun 12 båter som fikk over 500.000 i dagrate i dette markedet.

Starten på 2019 har vært god.

Tidligere denne uken fikk Olympic og Island Offshore slutninger med Equinor på dagrater like over en halv million.

I går var det bare tre ledige båter igjen – Njord Viking og Magne Viking på britisk side og Brage Viking i Bergen, alle tilhørende Christen Sveaas’ offshorerederi Viking Supply Ships.

Med så stram tilbudsside måtte Repsol Sinopec ut med over 700.000 kroner dagen for å leie inn båtene. Det er det høyeste så langt i år.

– Hyggelig opptur

Flyttingen og oppankringen av Stena Spey fra endt klasing på CCB til feltet på britisk sektor er ventet å ta en ukes tid.

Med typiske driftsutgifter på i overkant av 100.000 kroner per båt per dag, gir det en pen gevinst for rederiet på akkurat denne jobben.

– Det er en hyggelig opptur for rederne i et ellers utfordrende marked frem mot våren og sommeren, sier Høyrem i Westshore, som forventer et svakere marked allerede neste uke.

Det er ikke ventet å bli tilgjengelige båter igjen før søndag.

– Verdens mest volatile marked

Grunnen til at det løsnet i rederens favør en periode nå, er at det endelig kom et værvindu etter en lengre periode med dårlig vær.

Dermed var det mange rigger som skulle flyttes samtidig, samtidig som flere båter var bundet opp mot rigger som har ligget og ventet på været.

Det er ikke mange shippingmarkeder – eller andre markeder for den saks skyld, hvor prisene varierer så voldsomt som i spot-markedet i Nordsjøen.

– Du finner ikke et mer volatilt marked, og det er på godt og vondt. 2-3 ledige båter kan gjøre at ratene halverer seg – alle involverte må ha full oversikt til enhver tid. Det er veldig utfordrende, men også veldig spennende, sier Høyrem.