Nordlaks skal bygge sin andre brønnbåt, og tar i bruk ny teknologi som gir «en betydelig miljø- og klimagevinst», ifølge en pressemelding. CO2-utslippene reduseres med 30 %, og NOX  med 90 %.

Brønnbåter henter oppdrettsfisk fra merdene og frakter dem levende til slakteri.

Den nye brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks. Den skal utvikles av NSK Ship Design i Harstad, og bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard, og skal frakte levende laks og ørret for Nordlaks.

– NSK Ship Design har jobbet med å utvikle brønnbåter med LNG-fremdrift siden 2010, og har hele tiden hatt sterk tro på at dette er rett vei å gå for næringen. Dette fremdriftssystemet vil redusere drifts- og vedlikeholdskostnadene for brønnbåtene og gir en betydelig miljøgevinst, sier sier Thomas Myhre, salgssjef i NSK Ship Design.

Myhre sier de ser et stort potensiale for LNG og batteripakker i brønnbåter.

– Neste generasjons brønnbåter har en rekke kraftkrevende prosesser om bord, og brønnbåtenes logistikk og driftsmønster gjør LNG og batterier egnet som kraftkilder, sier Myhre.

Brønnbåten forventes levert i februar 2020.