Hurtigruten og Rolls Royce Marine har inngått en intensjonsavtale om å levere LNG-motorer med støtte av batteripakker til skipene.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten vil ikke ut med kontraktsverdien.

– Det er en betydelig investering.

LNG er flytende naturgass, og kjent som et mer miljøvennlig alternativ til diesel og råolje.

Dagens hurtigruteskip går på diesel, og minst seks av dem skal få LNG-motorer med støtte av batteripakker.

I tillegg inngår opsjon på ytterligere tre hurtigruteskip i intensjonsavtalen med Rolls Royce.

Hvilke skip som skal få LNG-motorer først, er ikke avgjort.

– Det er først og fremst MS Polarlys og andre skip som skal brukes i kystruten, sier Ege.

Helt ny motortype fra Bergen

Oppgraderingen vil være omfattende. Ege forteller at alt av eksisterende fremdriftsmaskineri i skipene skal byttes ut.

Slik skal gassmotoren se ut. Illustrasjon: Rolls-Royce

Anette Bonnevie Wollebæk, kommunikasjonsdirektør i Rolls-Royce, sier at intensjonsavtalen de har signert omfatter at Rolls-Royce skal levereto Bergen B36:45L6PG gassmotorer som hovedmotorer til hvert skip.

Motorene er en videreutvikling av dieselmotoren B33:45, som ble lansert fra fabrikken på Hordvikneset nord for Bergen i 2014.

Hver motor har seks sylindre, og leverer 3600 kW. Vekten per motor er 41 tonn på den nesten 6 meter lange og 2,4 meter brede maskinen.

– Gassmotoren vil få en enda bedre miljøprofil, sier Wollebæk, som lover svært lave utslipp av CO2, NOx, SOx og partikler.

Gode nyheter for de ansattte

Dersom intensjonsavtalen materialiserer seg, vil Hurtigruten bli de første som kjøper og installerer slike motorer.

– Vi har en prototype klar, og gleder oss til å se dette i drift.

Bergen Engines på Hordvikneset. Foto: Odd Roar Aalborg

Heller ikke Rolls-Royce vil ut med kontraktsverdien.

– Det er konkurransesensitivt, men vil nok komme etter hvert dersom intensjonsavtalen blir en kontrakt, sier Wollebæk.

Om det skjer, er det gode nyheter for flere deler av Rolls-Royce Marine her i landet.

Bergen Engines på Hordvikneset skal i såfall lage motorene. Serviceavdelingen i Ulsteinvik skal stå for servicen, elektrosystemet vil komme fra avdelingen i Godvik og i Ålesund skal mye av ingeniørarbeidet gjøres.

– Det er en god dag for de ansatte, sier Wollebæk.

Ikke valgt verft

Med installasjon av LNG-motorer og batteripakker, er det mer enn maskinrommene som må bygges om, ifølge Ege i Hurtigruten.

De må inn med tanker for LNG og batteripakkene må plasseres, blant annet.

– Oppgraderingen strekker seg over større områder av båtene, sier Ege.

Ege sier de ikke har bestemt seg for hvilket verft som skal gjennomføre jobben.

– Vi ser på det nå, sier han.

Den siste ombyggingen av Hurtigrutene ble gjort i Fosen. Det er også gjort noe arbeid på skipene i Tyskland.

For ikke lenge siden gikk Hurtigruten inn på eiersiden i Kleven veft i Ulsteinvik.

Oppgraderer de eldste skipene

For en knapp måned ble det kjent at Hurtigruten mister deler av kystruten Bergen – Kirkenes fra 2021.

Hurtigruten bygge inn på alle de tre pakkene Samferdselsdepartementet lyste ut, men vant kun frem med 7 av 11 skip.

De resterende fire vant Havila, som skal bygge nye skip med en passasjerkapasitet på 700.

Mens Hurtigruten vil beholde de såkalte 90-tallsskipene sine i kystrutetrafikk fra 2021, vil de ta de tre nyeste skipene (den såkalte milleniumsklassen, MS Trollfjord, MS Finnmarken og MS Midnatsol) ut av kystrutetrafikk og bruke dem i det de kaller helkommersielle seilinger.

Usikkert for MS Lofoten og MS Vesterålen

Det er altså 90-tallsskipene som først skal oppgraderes, for å oppfylle kravene om en reduksjon av CO2-utslippene med 25 prosent, som lå i anbudet på kystruten.

– Vi hadde planer om en miljøoppgradering av flåten uansett, og jobber nå videre med ting vi allerede var i gang med, sier Ege.

Oppgraderingen skal være klar 1. januar 2021, da den nye kystruten som skal driftes både av Hurtigruten og Havila starter opp.

Hva som skal skje med de eldste skipene i flåten, MS Lofoten og MS Vesterålen, er ikke bestemt.

– Vi jobber med flåteplaner nå, sier Ege.