Dagens nyhetsbrev

2016 ble et blytungt år for offshorerederiene. Med lav utnyttelse av skipene og dagrater på nivå med operasjonskostnadene for lengre kontrakter, var markedet ekstremt utfordrende.

Om få dager kommer tallene som viser hvordan fjoråret var for de største offshore-rederiene her til lands: Solstad Farstad, DOF og Siem Offshore legger alle frem tall for fjerde kvartal neste uke.

I tredje kvartal i fjor sank inntektene og driftsresultatet kraftig for Siem Offshore, mens tapet etter skatt økte. I samme periode meldte DOF om et resultat etter skatt på minus 26 millioner kroner.

Da Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deepsea Supply fusjonerte i sommer, lanserte de en plan om å utløse mellom 450 og 600 millioner i synergier. I midten av desember i fjor meldte den nye offshoregiganten at det så langt var blitt spart 400 millioner på sammenslåingen.

Solstad Farstad har hanket inn flere nye kontrakter den siste tiden. I januar sa rederisjef Lars Peder Solstad at han mener å se at aktiviteten i markedet bedrer seg.

– I hvert fall om en ser på kommende sommerhalvår. Noen begynner å tenke at det kanskje er på tide å sikre seg båter, spesielt innen segmentene som er knyttet opp mot rigg, sa Solstad til Sysla.

Det gjelder primært ankerhåndterings- og forsyningsskip.

Markedet for de store, svindyre subsea-båtene, vil være dårlig en stund til, tror han.

– Jeg tror den virkelig gode utnyttelsesgraden for disse skipene ligger litt frem i tid. Det er en del som skjer innenfor offshore vind, subsea og vedlikehold, men det vil nok ta lengre tid før vi er tilbake til normalen.

Ifølge opplagsregisteret har Siem Offshore to skip i opplag, DOF har fire, og Solstad Farstad har 50.

Få også med deg:

  • Giek-sjef Wenche Nistad tar sin del av skylden for krisen i offshore-rederiene. – Både rederen, banken, obligasjonseierne og vi. Alle sammen har vært altfor ivrige med å låne ut penger, sier Nistad.
  • Clarksons Platou mener opplagslisten er misvisende og at mange av offshoreskipene aldri kommer ut i markedet igjen. Det kan bety bedre rater enn ventet. (Finansavisen)
  • Jebsens og Seatrans etablerer nytt selskap for maritime driftstjenester og bemanning. Nyetablerte 7Mountains Maritime vil styrke norsk maritimt management-miljø, skriver de i en pressemelding. (Skipsrevyen)
  • Avance Gas hadde en utnyttelsesgrad på skipene på hele 97 prosent i fjerde kvartal, men ratene var likevel elendige. (Finansavisen)