Det aller tyngste løftet Heeremas Hermod har gjort, var på Peregrino-feltet i Brasil i 2010. Da ble plattformen på 6287 tonn løftet på plass.

Hermod ble bygget på 70-tallet, og var sammen med søsterskipet Balder, det første halvt nedsenkbare kranfartøyet av sin type i offshoreindustrien, ifølge en melding fra Heerema.

Første oppdrag var på britisk side av Nordsjøen i 1978. Til sammen har fartøyet jobbet i over 25 land.

Skrapingen skal skje ved Zhoushan Changhong International Ship Recycling Company, og omtrent 98 prosent vil bli resirkulert og gjenbrukt.

Tungvektsfartøyet Dockwise Vanguard skal frakte Hermod til sitt siste stoppested.

Den siste jobben til Hermod var å installere den ubemannede brønnhodeplattformen på Statoils Oseberg Vestflanken 2, ifølge Upstream.

Samtidig bygger Heerema verdens største halvt nedsenkbare fartøy Sleipnir i Singapore. Dette fartøyet er ventet å begynne å jobbe i 2019, og Rolls-Royce har fått kontrakten på fortøyning av det gigantiske kranskipet. Skipet for også det som kanskje er verdens største kulelager.