Dagens nyhetsbrev

Møre-rederiet Aas Kystservice er klar med den 46 meter lange avlusningsbåten Aas Provider som ble kjøpt inn i vår. Det tidligere offshorefartøyet Thor Provider har i høst vært under en omfattende ombygging på Aas Mekaniske Verksted.

Nå er skipet klar for å kaste loss for å gå langs hele norskekysten, Færøyene og Shetland.

Mål om fast jobb

Aas Provider er bygget uten fast kontrakt.

– Vårt mål er å komme inn på faste avtaler, men fartøyet vil inntil videre gå i spotmarkedet. Vi har imidlertid god tro på at båten vil få faste oppdrag både i Norge og på Færøyene og Shetland, sier daglig leder Alexander Aas i Aas Kystservice.

For å bekjempe lusa har skipets avlusersystem en totalkapasitet på 150 tonn per time, og døgnbemannes med en besetning på fem.

– Vi har så god tro på fremtiden at vi under ombyggingen har lagt til rette for tre nye avluserlinjer. Hvis etterspørselen etter mer kapasitet skulle komme, så kan vi raskt være oppe med en dobling av kapasiteten slik at vi kan behandle 300 tonn fisk i timen.

– To fluer i en smekk

Det tidligere offshorefartøyet har også levert bunkers og har kapasitet på 370 kubikk. Pumpekapasiteten er på 400 liter i minuttet.

– Mange oppdrettsflåter og oppdrettere har behov for diesel. Her kan vi også dekke det behovet og slå to fluer i en smekk, sier Aas.

Må tenke nytt

Etter at aktiviteten i oljebransjen stupte har mange rederier prøvd å gjøre noe utradisjonelt for å få offshorefartøyene i sving.

Flere offshorerederier har jaktet oppdrag i kampen mot lakselus, og Far Server har hatt jobb som avluserbåt. For cirka 100 millioner kroner, kan et supplyskip i opplag gå fra tapssluk til innbringende brønnbåt, har Havyard-verftet i Leirvik tidligere lansert.

Mange håper havvind kan den bli den nye gullgruven, mens Østensjø Rederi prøvde i fjor sommer et stunt med å olje-cruise i Nordsjøen til butikk.

Få også med deg:

  • Målet er å vokse oss store, sier Helge Hammer, sjef for den norske virksomheten i Faroe Petroleum, i ny Oilcast-episode.
  • Bergensgründere i Disruptive Technologies lager trådløse sensorer på størrelse med en tastaturknapp. Nå får de 40 millioner kroner i tilskudd av Innovasjon Norge.
  • Norske MainTech skal være rust-krigere for Shell i syv nye år. Selskapet får forlenget kontrakten med oljeselskapet på inspeksjon og korrosjonstjenester på Draugen og Ormen Lange.
  • Den irske regjering sier ja til et offshore test-område, for utprøving av bl.a. ny teknologi innen flytende vindmøller. 13 konkrete energiprosjekter ønsker å benytte det nye området. (Energiwatch).
  • TGS-Nopec og oljeservicegiganten Schlumberger startet i desember innhenting av 2D-seismikk utenfor Egypt på et område i Rødehavet på rundt 10.000 kilometer. (E24)
  • Oljenedturen har vært nådeløs for den mekaniske bedriften Aarbakke på Jæren, som har gått 40 prosent ned på to år. Nå tror grunnleggeren det snur. (DN)
  • Fenja-planene ble overlevert fra VNG i går. Nå har TechnipFMC fått subseakontrakt med oljeselskapet på 250 millioner dollar for engineering og installering på feltet. (Splash)
  • Maersk Drilling får ny riggkontrakt for Maersk Intrepid med Total til ut i 2019. Riggen vil blant annet bli benyttet til oppstart på Martin Linge. (Petro)
  • Analytiker Carl Frederick Bjerke i SEB tror ratene på LNG-frakt skal opp. Han tror også det vil gå bra for frakt av biler og tyngre maskiner. (Finansavisen)

Nå kommer råskinnet hjem: Skal teste kreftene i norske farvann

Norges nye forskningsskip «Kronprins Haakon» setter endelig kurs mot Norge.

– Etter planen skal Kronprins Haakon seile av gårde nå før jul. Det er beregnet at seilasen vil ta rundt ti dager, men det avhenger av både vær og testing underveis, sier rederisjef Per Wilhelm Nieuwejaar på Havforskningsinstituttet.