Flytedokken ble bygget i England i 1912. Etter flere konkurser og reiser mellom ulike land, havnet den i Bergen i 1994. Her ble den sist brukt av Noryards, som gikk konkurs i fjor.

Dokken ble rustet opp for noen år siden, og CCB på Ågotnes vil bruke den til vedlikehold av skip og fartøy, som blir et nytt område for dem.

Alder ikke et tema

At den er 105 år gammel har ikke noe å si, ifølge prosjektsjef for CCBs avdeling Yard Services, Sveinung Vethe.

– Her er det snakk om å skaffe seg en funksjon. Alder er ikke et tema i seg selv. Vi tenker funksjonalitet og operasjonalitet, og dokken vil vi kunne få operativ ganske snart, sier han til Sysla.

Dokken skal ankres opp på CCB, og utover høsten skal de tekniske installasjonene gjennom et omfattende vedlikeholdsprogram, i tillegg til at den skal males utvendig.

Slik ser det ut i styrhuset til dokken.

– Makalaust

Asbjørn Algrøy er daglig leder i Marin Eiendomsutvikling AS som eier det gamle verftet på Laksevåg. Han vil ikke si hva CCB betaler for den gamle flytedokken, men mener det er en solskinnshistorie.

– Vi er veldig fornøyd med at flytedokken kommer til nytte. Som vi sier der jeg kommer fra på Algerøyna: Da e makalaust. Det at CCB ser nye muligheter for industriproduksjon med en så gammel dame, sier han.

Planen er å bygge boliger, kontorer og parker på det gamle verftsområdet.

To kriger

Flytedokken har så langt overlevd to verdenskriger, flere kriser i skipsbyggingsindustrien og 3-4 konkurser. Den ble bygget i forbindelse med opprustingen til første verdenskrig, og etter krigen ble den brukt til å hugge opp tyske krigsskip.

Flyttingen skal skje i morgen, og det vil ta 7-8 timer å slepe den fra Bergen sentrum til Ågotnes.

CCB har merket oljenedturen godt, og har vært gjennom en tøff tid.

– Ved å sikre oss flytedokken fra Laksevåg, utvider vi CCBs tjenestespekter mot skip og fartøy, sier Vethe i en pressemelding.

Her kan du se mer om dokkens historie i denne filmen, som ble laget før Noryards gikk konkurs:

Vedlikehold av skip

Datterselskapet CCB Mongstad har overtatt forsyningsaktiviteten for Statoils felt i Nordsjøen, som tidligere var hovedaktiviteten på Ågotnes.

CCB på Ågotnes har blitt mer avhengig av aktivitet knyttet til subsea-utstyr og vedlikehold av rigger, fartøy og utstyr.

– Vi har tro på markedet for skipsvedlikehold og har fått positive tilbakemeldinger på vår satsning. Ved å ha sikret oss dokken vil vi i løpet av 2018 kunne starte opp med vedlikeholdstjenester i stor skala rettet mot skip og fartøy langs hele kysten på norsk sokkel. Med dette opprettholdes tilbudet i regionen og ikke minst kan vi gjøre bruk av allerede tilgjengelig kompetanse, sier administrerende direktør i CCB, Kurt R. Andreassen i meldingen.