Ugland rederis Juanita i dokk hos Kleven Myklebust. Foto: Kleven

Uglandfartøyet Juanita har denne våren vært i dokk hos Klevens Myklebust Verft for femårsklassing, finpuss og installasjon av batteripakke.

Klikk her for å lese mer om skipet og se siste nytt om fartøyet!

Forrige uke seilte Juanita fra verftet, og var innom Florø for å teste landstrømanlegget der. Nå skal fartøyet gå i rute fra Mongstad og ut til Equinors installasjoner i Nordsjøen, skriver kommunikasjonsleder Vidar Hardeland i Equinor e en e-post til Sysla.

Les også: Disse syv skipene fikk kontrakt med Equinor

– Vi ser at hybrid batteridrift gir god effekt på forbruk og utslipp, og er glade for at vi har fått installert batteri og mulighet til å benytte landstrøm på alle fartøyene som fikk kontrakt med oss i fjor. Dette regner vi med å se igjen i form av reduserte utslipp fra vår flåte, sier Frida Eklöf Monstad, som leder Marin i Equinor, ifølge e-posten.

678 kWh

Wärtsilä har installert systemet på Juanita.

Ifølge en pressemelding fra Wärtsilä kjører skipet til Ugland nå med en kombinasjon av batteripakke for energilagring og fem dieselgeneratorer fra Wärtsilä.

Les også: For hver krone de sparer i drivstoff, får de 50 øre av Equinor

Den nye hybridløsningen balanserer energiforsyningen, noe som resulterer i mer stabil belastning på motorene. Teknologien ligner den som brukes i hybridbiler; den bidrar til å forhindre at motorytelsen faller, og bruker overskuddsenergi til å lade batteriet på nytt etter behov.

Foto: Wärtsilä

Ifølge Kleven er batteriene som er installert levert i to konteinere, som er i stand til å levere 678 kWh.

Med dette systemet kan fartøyet oppnå drivstoffbesparelser på opptil 20 prosent under dynamisk posisjonering. Avhengig av operasjonsprofilen kan fartøyet oppnå en total drivstoffreduksjon på 13-15 prosent, med tilsvarende reduksjon i CO2-utslipp.

Les også: Nye Equinor-kontrakter: For første gang krever hun batteri på båtene

– Hybridsystemet gir også en mer optimal belastning på motorene, og den totale driftstiden på motorene vil bli redusert med opp til 33 prosent – avhengig av driftsprofilen. Færre driftstimer og mer optimal belastning resulterer også i lengre intervaller mellom vedlikehold på motorene, skriver Wärtsilä i pressemeldingen.

Corvus har levert alle

Batteripakken de har installert er fra det kanadiske selskapet Corvus, som har sitt Norges-kontor i Bergen.

Konteinerne med batteripakker er installert i bakkant av styrhuset.

Samtlige syv skip som fikk kontrakt med Equinor i fjor sommer, har fått batteripakker fra Corvus.

Kontrakter for installasjon av batterier er det rederiene selv som har tatt direkte mot sine leverandørene.

Torbjørn Sætre er Equinors basesjef på Mongstad, og torsdag forrige uke fikk han anledning til å komme om bord på fartøyet og se på den nyinstallerte batteriløsningen.

– Jeg ser fram til at vi også får landstrøm på plass her på basen i løpet av året. Det blir en god kombinasjon med både landstrøm og hybrid batteridrift på våre fartøyer, sier Sætre ifølge e-posten.

3,1 milliarder

Det var til sammen 50 fartøy som ble bydd inn på Equinor-kontraktene i fjor.

I utgangspunktet sa Equinor at de ville ha minst tre nye skip på kontrakt. Til slutt ble syv av de femti båtene som ble bydd inn, premiert med kontrakt.

Kontraktsverdien var totalt 3,1 milliarder kroner, inkludert opsjoner.

Klikk på skipene under for å lese mer om hvert enkelt og få siste nytt om fartøyene.

Disse skipene fikk femårskontrakter:

Mens disse fikk treårskontrakter:

Foto: Wärtsilä