– Vi merker mer optimisme hos både rederiene og oljeselskapene. Akkurat nå er det absolutt et fint driv i markedet, sier offshoremegler Gøran Røstad i Westshore.

Rett før ”hele Norge” tok ferie var det full aktivitet i Nordsjøen. I mangel på supplyskip måtte Statoil sende et ankerhåndteringsfartøy ut med forsyninger.

Aktiviteten har holdt seg gjennom sommeren.

– Sommerprosjektene har gitt god aktivitet og et stramt marked for både ankerhåndteringsfartøy og supplyskip.

I august har markedet vært tømt på norske side og det er få båter å få tak i på britisk side. Både av ankerhåndteringsskip og forsyningsfartøy.

– I likhet med i fjor har juli og august vært de beste månedene. Normalt vil markedet være strammere på høsten fordi jobbene tar litt lenger tid når høststormene setter inn, mens nå har sommerene vært best.

– Gode rater

Avslutningen på fjoråret ble den verste måneden på ti år, men også så sent som i mai ble det en måned med lite jobb for offshorefartøy.

Totalt på norsk og britisk side er det 38 ankerhåndteringsfartøy og 57 supplyskip som konkurrerer om jobbene. Men med mer aktivitet har rederiene igjen kunne innkassere mer for jobbene igjen. Ratene på ankerhåndteringsfartøy har vært bedre enn på lenge.

– Aktiviteten gjenspeiler seg i ratene. For ankerhåndteringsfartøy har det i snitt ligget på rundt 500.000 kroner dagen, mens det har krøpet opp til 100 – 150.000 kroner for forsyningskip. Det er veldig bra i forhold til det vi har sett de siste årene, forteller Røstad.

Han tror det vil holde seg en liten stund til.

– Det er muligens noen tendenser til at det vil slakke litt av på ankerhåndteringssiden, men i spotmarkedet går det alltid litt i rykk og napp. Nå er markedet i noenlunde balanse, og det har vært noen topper. Så er håpet at det ikke blir bunner som varer så lenge som de har gjort de siste årene.

Kontraktsdryss

På begynnelsen av sommeren kunne flere rederier juble også juble over faste kontrakter.

Havila tok nok et skip ut av opplag, for deres mest lønnsomme supply-avtale på lang tid. Rederiet var også en av de store vinnerne da Statoildrysset med lange supply-kontrakter haglet i juni.

– Faren er at optimisme tar overhånd. Det er alltid en hemsko når markedet strammer seg til, at det tas ut for mange båter av opplag, eller at det flyttes over fartøy fra andre markeder.