– Vi ser på muligheter for å utvide flåten, sier styreleder og hovedeier Paul-Christian Rieber i GC Rieber Shipping.

Men det blir neppe i år.

– Det er et presset marked, og absolutt gode muligheter for å kjøpe skip. Men vi og mange andre i offshore-bransjen befinner oss på et hvileskjær akkurat nå.

Fikk fire skip i fanget

Bergens-rederiet eier tre subsea-skip, et forskningsfartøy, en isgående taubåt og to crew-båter.

I tillegg har de fire seismikkskip gjennom det relativt ferske selskapet Shearwater, som de eier sammen med Rasmussen-familien.

Dette selskapet ble opprettet etter at GC Rieber Shipping fikk alle fire seismikkbåtene i fanget etter at Dolphin Geopysical som de var på kontrakt med gikk konkurs i slutten av 2015.

Administrerende direktør Irene Waage Basili i Shearwater har tidligere sagt at hun ønsker å utvide flåten, men nå bekrefter styreleder og hovedeier Paul-Christian Rieber at det ikke bare er seismikkskip de ser på.

– Holder oss til det vi kan

Skipssegmentene som utgjør størstedelen av den norske opplagsflåten på 137 fartøy om dagen, ankerhåndteringsfartøy (38 i opplag) og forsyningsskip (68 i opplag), vil de imidlertid styre unna.

– Der er det andre enn oss som har langt bedre forutsetninger for å lykkes, sier Rieber.

Han vil holde seg til det de kan.

– Vi kom fra forskning og isgående fartøy inn i seismikk og subsea, og vil holde oss til de nisjene vi kjenner.

Når han nylig har ansatt tidligere Viking Supply-sjef Christian W. Berg som ny administrerende direktør i selskapet, er nettopp utvidelse av flåten noe av det Rieber har i tankene.

Nesten milliard i underskuddd

48-åringen begynner i sin nye stilling i midten av august 2017.

– Vi ser frem til å få ham om bord. Han har solid erfaring fra tilsvarende situasjoner som den vi befinner oss i, sier Rieber.

Som Bergens Tidende skre forrige uke, hadde GC Rieber-konsernet i fjor et driftsunderskudd på 811 millioner kroner.

Nedturen startet med oljeprisfallet sommeren 2014.

Siden har det vært tre år med annus horribilis, ifølge konsernsjefen.

– Har dere penger til å handle?

– Vi er i posisjon til å kunne utvide flåten, men vi vet ikke hvor lenge denne nedturen varer, sier Rieber.

Ny sjef tar med seg nystartet selskap

Med seg inn i GC Rieber tar den nye direktøren Berg et selskap han nylig startet, som heter Bech Offshore.

Selskapet  satser på kommersiell drift av skip som långiverne har tatt kontrollen med.

– Det er et management-selskap som yter rådgivning og driftsoppgaver, oppgaver som er helt i kjerneområdet vårt. Vi har tidligere driftet skip for andre, dermed ble det naturlig for oss å overta den virksomheten, sier Rieber.

I september i fjor la han ned bemanningsselskapet som lå i konsernet. 66 fast ansatte mistet jobben, og ble erstattet med innleid mannskap.

Finner jobber utenfor olje

– Ligger det et nytt bemanningsselskap i Bech Offshore?

– Nei, dette er primært kommersielt management og rådgivning, ikke bemanning, sier Rieber.

Blant de syv skipene som fortsatt eies av GC Rieber Shipping, har to av de tre subsea-skipene i øyeblikket oppdrag som ikke har noe med olje å gjøre.

– Vi har heldigvis flere ben å stå på, og har alle skipene i drift. Men ratene dekker såvidt driftsutgiftene, det blir ikke nok til å dekke renter og avdrag, sier han.

– Høsten 2015 tviholdt vi i alt som kunne holde dette intakt

I denne videoen forteller Irene Waage Basili hvordan hun opplevde det når alle seismikkskipene til GC Rieber kom av kontrakt samtidig i 2015. Opptaket er gjort under Sysla Live i Bergen i november i fjor. Les mer eller hør intervjuet som podcast her.

Spillet om offshore-flåten

Vi arrangerer ny Sysla Live i Ålesund 20. september i år. Der får du blant andre møte Havila-sjef Njål Sævik, som truet med å slå familierederet konkurs før Havila unngikk skifteretten med et nødskrik. Meld deg på her.

Hold deg oppdatert når vi slipper flere navn gjennom sommeren ved å melde din interesse på Facebook-eventen her.