Fredag rullet Bergen Havn ut en ny skybasert havnestyringsløsning.

– Det som tidligere har vært rapportert til havnen via telefon og mail, skal vi nå få overført digitalt, sier Stein Hauge, prosjektleder for det nye systemet i Bergen og Omland Havnevesen.

I havnen betyr oppgraderingen av havnedriftsystemet automatisering av skipsanløp, tjenester, godsdata, selvbetjent landstrømforbruk fra skip og kobling mot regnskap og faktura.

Skal skip ha levert en tjeneste, kan de trykke på en knapp i stedet for å fylle ut et papir.

– Den store fordelen blir at maskin snakker med maskin, sier Hauge.

Kutter manuelle rutiner

Det er ifølge prosjektlederen et digitalt sjumilssteg fra det tidligere systemet.

– Nå har vi et nytt lokomotiv på plass, og er klar for å hekte på flere vogner.

Målet med å automatisere virksomheten er å forbedre seg.

– Det sparer oss for mye manuelle rutiner at informasjonen går fra maskin til maskin. Det blir også bedre datakvalitet og mer effektivt, og reduserer tastefeil.

Først ute var integrasjonen med landstrømanleggene, men fremover rulles ulike havnetjenester ut fortløpende.

– Det blir litt som når du skal fly, hvor du kan ordne alt fra å booke billetter, bestille bagasjeplass og sjekke deg inn via en PC. Å kutte det manuelle leddet kommer alle til til gode. Når prosessene effektiviseres kan fakturaene sendes raskt ut til kundene.

For to år siden innførte Bergen Havn miljørabatt til skip med ESI-score på over 30 som gir prisavslag i havnen.

– Miljørabatten på fakturaen kan nå regnes ut automatisk basert på miljøscoren skip har. Tidligere registrerte vi dette inn manuelt.

Det samme gjelder for den nye miljøberegningen havnen innførte i høst.

Krevende kunde

I utviklingen til havnestyringsløsningen Portwin 5 og steget opp i skyen har Bergen Havn investert arbeidstimer, mens leverandøren Seamless har tatt utviklingskostnadene.

– Havnen har vært en krevende kunde på en god måte som vet hvor skoen trykker. Det har derfor vært viktig med et tett samarbeid i utviklingen, sier Anne Cecilie Rueness i Seamless.

Anne Cecilie Rueness og Stein Hauge. Foto: Susanne Rislå Andersen

Over 40 private og offentlige havner i Norge bruker deres samhandlingsplattform Portwin i havnedriften. Fleksibiliteten til det oppgraderte nettbaserte logistikkverktøyet gjør at det kan brukes fra hvor som helst og på alle type enheter. Det har også vært viktig at en stor havn som Bergen har gått i bresjen som pilothavn for utviklingen.

– Den jobben Bergen Havn har gjort her vil også komme de andre brukerne av Portwin til gode.

Kristiansands-selskapet er eid av Grieg Logistics og CMR.

Administrerende direktør i Grieg Logistics, Michelle Williams, er stolt over utviklingen mellom Bergen havn og datterselskapet.

– Det er gledelig å se at havnene i Norge ikke bare satser på kai og infrastruktur, men også satser på å bygge og videreutvikle digital og teknologisk infrastruktur, sier Williams.

– Dette gir havnen en plattform der effektivisering, mobiltilgang og datafangst skjer automatisk.

Klar for å dele

I Bergen havn har det krevd mye arbeid, men Stein Hauge er stolt av å vise vei i digitaliseringsløpet.

– Vi kan ikke bare sitte på vår egen tue. Vi har laget det tekniske klart, og nå vil vi dele det videre, sier Hauge.