Ifølge markedsrapporten fra offshoremeglerne i Westshore var spotmarkedet for forsyningskip så stramt på torsdag, at det smittet over på ankerhåndterings-etterspørselen.

– Det er en uvanlig situasjon at hele tre ankerhåndteringsfartøy er tatt inn for å gjøre supplyjobber, sier offshoremegler Alexander Albert i Westshore til Sysla.

– I øyeblikket har Far Sigma, Siem Opal og KL Sandefjord fått forsyningsjobb, og en slik situasjon er det lenge siden vi har sett.

Avslutningen på fjoråret ble den verste måneden på ti år, men også forrige måned var en særdeles daff måned med lite jobb for offshorefartøy.

Totalt på norsk og britisk side er det 36 ankerhåndteringsfartøy og 7o supplyskip som konkurrerer om jobbene, men nå merkes det litt mer aktivitet.

Supply

Flere spot-kontrakter har redusert tilbudet av supplyskip på britisk side, og i Norge er markedet helt tømt.

I mangel på ledige forsyningsskip har Statoil måtte vende seg mot ankerhåndteringsfartøy, som normalt ligger på høyere rater enn forsyningsfartøy.

Det er ikke kjent hvilken pris KL Sandefjord vil gjøre lastarbeid for, men Far Sigma får en dagrate på 125.000 kroner for supplytjenester for operatøren. Det er langt mer enn fartøyet fikk for Shell-jobben for to uker siden. Da hadde ankerhåndteringsfartøyet en dagrate på 70.000 kroner .

Havila -kontrakter

Flere rederier har kunne juble over nye kontrakter de siste dagene.

Torsdag kunne Havila melde at rederiet tar nok et skip ut av opplag, for den mest lønnsomme supply-kontrakten selskapet har fått på lang tid.

Forsyningsfartøyet Havila Fortune skal i minst to måneder for Mærsk Olie & Gas flytte folk til og fra ubemannede installasjoner for vedlikehold.

Da Havila Fortune i november i fjor ble sendt i opplag sammen med Havila Borg og Havila Mercury, måtte rederiet la 70 sjøfolk gå. Nå er alle tre fartøyene ute igjen på jobb, og med kontrakten vil antallet skip i opplag for Havila bli redusert til fem.

Havila var også en av de store vinnerne da Statoildrysset med lange supply-kontrakter haglet i går.

Hør intervju med Havila-sjefen i denne rykende ferske episoden av Sysla Shipping (klikk her for å høre den i podcast-avspilleren din). Her får du også høre om Statoil vil belage seg mindre på spot-markedet i tiden fremover.