I det travle havneområdet i Singapore tar rederiet Wilhelmsen i bruk nye metoder for å frakte nødvendig utstyr til skip.

«Shore to ship» er navnet på pilotprosjektet, som er et samarbeid mellom fly- og helikopterprodusenten Airbus og det norske rederiet Wilhelmsen.

Dronene flyr fra et område på land i en 1,5 kilometer lang forhåndsbestemt korridor, før den til slutt ankommer skipet med leveransen.

En tekniker forbereder dronen før avgang mot ankerhåndteringsskipet «Pacific Centurion». Foto: Wilhelmsen

Turen fra base til og skipet og tilbake igjen, tok snaue ti minutter. På sikt håper rederiet å øke avstanden til hele tre kilometer.

Debuterte på et ankerhåndteringsskip

– Droneoperasjonen gikk sømløst fra havn til skip og tilbake i en av verdens travleste havner. Dette viser at vår tro på prosjektet de siste to årene har vært riktig, sier Marius Johansen i Wilhelmsen Ship Agency.

Mannskapet på «Pacific Centurion». Foto: Wilhelmsen

Den første flyvningen gikk til ankerhåndteringsskipet «Pacific Centurion», eid av rederiet Swire Pacific Offshore. Airbus-dronen gjennomførte turen og leverte en pakke på rundt 1,5 kilo.

– Vi er sikker på at fremtidig samarbeid vil forbedre effektiviteten og kostnadsbruken for aktørene i offshore-industrien, sier Duncan Telfer, kommersiell direktør i Swire Pacific Offshore.

Wilhelmsen har sitt eget 3D-printeverksted i Singapore som produserer erstatsningskomponenter til skipene, og delene kan være avgjørende for å opprettholde normal drift.

Kan kutte kostnader med 90 prosent

Wilhelmsen tror bruken av dronen vil være en kostnadseffektiv, raskere og sikrere måte å levere tidskritiske deler til skip. Rederiet beregner at kostnadsreduksjonen kan ligge på opp mot 90 prosent i noen havner, i tillegg til reduserte utslipp.

– Normalt går leveranser av reservedeler, medisiner og kontanter via båt. Bruken av droner er et nytt verktøy i porteføljen og en del av vår utvikling i å levere enda bedre tjenester til kundene våre, sier Johansen.

Dronen flyr fra havnen til skipet og tilbake igjen på under ti minutter. Foto: Wilhelmsen

Selskapet signerte en avtale med Airbus i juni i 2018. Wilhelmsen skulle tilby testfasiliteter i maritime miljø, mens Airbus skulle bygget arkitekturen for systemet.

– Testturen til skipet er et resultat av flere måneder med intens forberedelse fra vårt arbeidslag, i tillegg til et sterkt samarbeid med våre partnere, sier Leo Jeoh fra Airbus.

Flere kunder av Wilhelmsen har allerede sagt seg villig til å delta i prosjektet. Blant annet Optimum Marine Management, Fleet Management, Zeaborn Ship Management, Pola East, SK Shipping, og søsterselskapet Wilhelmsen Ship Management er involvert.