– Nå er søkertelefonen åpnet for interesserte til å ta kontakt, sier mannskapssjef Svanhild Brakstad på Havforskningsinstituttet.

Forskningsskipet Kronprins Haakon er nå sjøsatt på verftet i Italia. Til høsten skal skipet overleveres til Havforskningsinstituttet som drifter fartøyet.

– Vi forventer en enorm interesse, så vi har leid inn en egen mann til å bemanne telefonen som skal ta unna henvendelsene.

Forskningskipet Kronprins Haakon kan huse 55 personer i 38 lugarer. For å operere selve fartøyet skal det bemannes av 16 sjøfolk på hvert skift.

Kapteinene, maskinsjefene og skipselektrikerene er allerede ansatt.

Tips andre om saken på Facebook her!

Trenger alt fra forpleining til styrmenn

Nå skal det plukkes ut styrmenn, maskinister, nettmann, trålbas, matroser og folk til forpleiningen, og innen 5. april kan interesserte søke elektronisk.

Da rederiavdelingen i fjor søkte etter 25 nye sjøfolk for å bemanne opp fartøyene, ramlet det inn 1679 søknader før fristen gikk ut.

Brakstad tror pågangen antagelig blir enda større i år. Derfor har de opprettet en egen “hotline”.

Les også: Cirka 10.000 nordmenn har mistet jobben i norske rederier de siste to årene

På telefonnummer 45874548 kan det ringes på hverdager mellom klokken 09 og 11.30.

– Vi stenger telefonen etter det klokkeslettet. Kommer du ikke gjennom da, så prøv igjen. Det nytter ikke å ringe andre numre, sier Brakstad.

Søknadsfristen er kun to uker, men mannskapssjefen på Havforskningen regner ikke med at mange av de nye er på plass før høsten.

– Tiden går fort. Vi har bare tilsettingsmøter en gang i måneden, så det kan antagelig ikke behandles før juni. De som får tilbud om ansettelse har kanskje tre måneders oppsigelsestid, og da er vi kommet til oktober.

Fakta

Om Havforskningsinstituttet

  • Har ca 750 ansatte på land og sjø, og hovedkontor i Bergen.
  • Flåten er på havet over 1600 døgn i året. Forskningsfartøyene er de viktigste redskapene for innsamling av data innen marine resurser og miljø.
  • Instituttet har ansvar for driften av fem store forskningsfartøy, og leier i tillegg kommersielle fartøy med nærmere 1000 toktdøgn i året.
  • Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt isgående fartøy. Polarskipet Kronprins Haakon har en kostnadsramme på ca. 1,4 milliarder kroner og bygges i Spania
  • Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet tegnet av Rolls-Royce. Norsk Polarinstitutt er formell eier, på vegne av den norske stat.
  • Skulle opprinnelig leveres i 2015, men ble forsinket. Målet er nå høsten 2017, og klart for vitenskapelige tokt i begynnelsen av 2018.

Avansert skip

Stillingene er faste og søknadene må skrives på norsk. Foreløpig er det ikke mulig å få fartstid der hvis sertifikatene ikke er i boks.

– Vi har ikke per nå noen planer om å ta inn kadetter, sier Brakstad

Det nye mannskapet som ansettes skal i hovedsak bemanne Kronprins Haakon.

Det over 100 meter lange skipet i Rolls-Royce-design har kostnadsramme på 1,4 milliarder kroner, og blir årets andre tilskudd i Havforskningens flåte.

Det avanserte forskningsfartøyet er omtalt som et råskinn. Det kan seile 65 dager uten å bunkre og har en marsjfart på 15 knop.

Med sine 9800 bruttotonn skal fartøyet tråle, skyte seismikk, operere ROV, bryte is, ta ned helikopter og frakte inntil 20 containere til arktiske strøk.

Jobbe i kalde strøk

Fartøyet kan gjøre alt fra å skyte seismikk til å tygge is, og skal operere i polare strøk.

– Vi vil enten være helt nord eller langt, langt sør. Hvert tredje eller fjerde år vil vi dra til Antarktis, fortalte Karl Robert Røttingen fra Havforskningsinstituttet til Sysla Maritime denne uken.

Han er kaptein på det nye polarskipet, og har fulgt byggeprosjektet siden starten.  Fra 2015 har arbeidsplassen vært på det italienske verftet Fincantieri i Genova.

For en sjømann blir det lenge på land.

– Jeg savner sjøen enormt. Det har også blitt veldig hektisk. Som sjømann har man vanligvis helt fri når man er hjemme. I byggeprosessen har blitt daglige henvendelser. Selv i friperiodene.