Bergenbaserte Swire Seabed har gjort seg internasjonalt bemerket gjennom å finne savnede skatter, ubåter og enorme tankskip på havets bunn.

Nå har singaporske Swire Pacific Offshore (SPO) besluttet å legge ned datterselskapet Swire Seabed AS, som har hovedkontor i Bergen, og de tre tilknyttede selskapene Swire Seabed Subsea, Swire Seabed Shipping og Swire Seabed Sea.

Torsdag kveld bekrefter SPO ovenfor Sysla at 151 ansatte mister jobben som følge av nedleggelsen.

– Nedleggelsen resulterer i at alle kontoransatte, sjøfolk og offshore-spesialister ansatt i Swire Seabed og de tilknyttede selskapene vil miste jobben. I forkant av kunngjøringen har vi konsultert og avtalt vilkår med personalet samt verneombud og representanter, skriver administrerende direktør og styreleder i Swire Seabed, Richard Sell i en e-post til Sysla.

Han legger til at SPO vil tilby støtte og assistanse til de ansatte i Swire Seabed i forbindelse med oppsigelsene.

Nedleggelsen vil tre i kraft fra slutten av februar 2020.

Flagger ut skip

Da Bergens Tidende besøkte selskapet ved utgangen av 2018 hadde selskapet om lag 60 ansatte ved hovedkontoret i Sandviken i Bergen, og i underkant av 200 ansatte offshore.

Swire Seabed

Grunnlagt i 2008 under navnet Seabed AS.

Kjøpt opp av Swire Pacific Offshore i 2012 og skiftet navn til Swire Seabed.

Har om lag 60 ansatte ved hovedkontoret i Sandviken, og i underkant av 200 ansatte offshore.

Ved årsskiftet opererte selskapet fire fartøy: «Seabed Worker», «Seabed Constructor», «Seabed Supporter» og «Seabed Stingray».

Som følge av nedleggelsen vil alle de norskregistrerte skipene nå flagges ut til Singapore.

Også inspeksjonsskipene (IMR) og konstruksjonsskipene som opereres av Swire Seabed vil nå styres og markedsføres fra Swire Pacific Offshores kjerneflåte fra hovedkontoret i Singapore, opplyser selskapet.

– Nødvendig omstrukturering

– Det er en ekstremt vanskelig beslutning å legge ned Swire Seabed sine operasjoner i Bergen, men den pågående situasjonen i markedet gjør denne omstruktureringen for våre subsea-operasjoner nødvendig. Gjennom årene har Swire Seabed hatt flere betydelige prestasjoner og jeg vil berømme det harde arbeidet og profesjonaliteten hos våre kollegaer, både til sjøs og på land, sier SPO-sjef Peter Langslow i en melding fra selskapet.

I 2018 hadde Swire Seabed AS et driftsresultat før skatt på 378,1 millioner kroner og et resultat før skatt på 8,5 millioner kroner. Det tilknyttede selskapet Swire Seabed Shipping AS leverte derimot et underskudd på 244,4 millioner kroner før skatt i 2018 etter flere år med røde tall.

Swire Seabed har spesialisert seg på å operere maskiner på de største havdyp. Hovedoppgavene har vært å inspisere eller skifte rørledninger offshore, men bergensselskapet har også fått mer spektakulære henvendelser.

I 2018 fikk bergensskipet «Seabed Worker» i oppgave å finne motorene til Apollo 11 – raketten som for første gang brakte menneskene til månen.

«Seabed Constructor». Foto: Swire Seabed

Prestisjeoppdrag

Også Swire Seabed-eide «Seabed Constructor» har gjort seg internasjonalt bemerket.

Tidligere i år fant det norskregistrerte fartøyet det gigantiske tankskipet «Stellar Daisy» som hadde vært savnet siden 2017 på 3461 meters dyp i den sørlige delen av Atlanterhavet. I sommer ble det også kjent at «Seabed Constructor» hadde lokalisert den franske ubåten «La Minerve», som hadde vært savnet siden 1968.

I 2018 fant skipet den savnede ubåten «San Juan» utenfor kysten av Argentina som sank etter en implosjon. «Seabed Constructor» har også deltatt i letingen etter det styrtede Malaysia Airlines-flyet MH370 som forsvant i mars 2014.

Foruten «Seabed Constructor» opererte bergensselskapet ved årsskiftet ytterligere tre fartøy: «Seabed Worker», «Seabed Supporter» og «Seabed Stingray». Disse vil nå flagges ut.