Det fremgår av Forsvarets investeringsproposisjon. De nye fartøyene skal først og fremst løse oppdrag i nordområdene.

– Anskaffelsen er viktig for Norges evne til suverenitetshevdelse, fiskerioppsyn, forvaltning av havområder og søk og redning til sjøs, sier Høyres forsvarspolitiske talsmann Hårek Elvenes til NTB.

Det er Vard Langsten i Tomrefjorden som er valgt ut til sluttforhandlinger, men en kontraktsinngåelse må godkjennes av Stortinget. Hvis Stortinget godkjenner investeringen, blir kontrakten signert kort tid etter, opplyser Forsvarsdepartementet fredag.

Anskaffelsen har en kostnadsramme på 6,8 milliarder kroner og vil bety svært mye for det verftet som får oppdraget.

Skipene skal bygges etter de strengeste miljøkravene til DNV GL. De skal ha dieselelektriske fremdriftssystemer med mulighet for å installere batteripakke for hybriddrift på et senere tidspunkt. Dette er miljø- og utslippskrav som dagens kystvaktfartøy i Nordkapp-klassen ikke oppfyller. De nye fartøyene vil derfor slippe ut vesentlig mindre klimagasser enn dagens tre fartøyer.