SISTE: Havaristen slepes til Le Havre i Frankrike for å få tømt den for diesel. Se bilder av slepet og les mer her.

– Vi har ikke så mange detaljer ennå, men det har skjedd fort, sier styreleder og eier Petter Kleppan i Hav Shipping, som eier den 33 år gamle havaristen.

Det var tirsdag ettermiddag det belgiskflaggede fiskefartøyet Deborah kolliderte med det norskeide, 82 meter lange bulkskipet Britannica Hav.

Tradewinds var blant de første som omtalte ulykken.

Ganske raskt etter sammenstøtet har det russiske mannskapet på syv kommet seg i redningsflåtene og forlatt havaristen.

Mannskapet i god behold

Klokken 15.40 tirsdag fikk operasjonssentralen hos den franske redningstjenesten melding om ulykken, som skjedde midt i det tett trafikkerte sundet mellom England og Frankrike, nærmere bestemt 100 kilometer nordøst for den franske byen Cherbourg.

Slik så skipet ut. Foto: Albert Bridge

Da de kom frem med redningshelikopter hadde den belgiske fiskebåten, som ikke skal ha fått større skader enn at den holdt seg flytende, tatt de syv sjøfolkene fra det norskeide bulkskipet om bord.

Les også: Derfor endte slepet av Maersk-båtene med katastrofe

De kunne dermed evakueres med helikopter fra fiskebåten, og flys til en militærbase.

– Det viktigste er at mannskapet er i god behold og blir ivaretatt. Alt annet er uvesentlig nå, sier Kleppan.

Havnet i vannet

En av sjøfolkene på Britannica Hav skal ha havnet i vannet og blitt noe nedkjølt i forbindelse med ulykken. Kapteinen på fiskebåten skal og ha fått lettere skader i hodet, men ønsket ikke å bli evakuert. Ellers kom alle de involverte fra det med skrekken.

I Twitter-feeden under kan du se bilder og video fra redningsarbeidet, og holde deg oppdatert når de franske myndighetene frigir mer informasjon.

– Vårt mannskap er innlosjert på hotell og har fått tørre klær og blir ivaretatt der, sier Kleppan.

Rederiet har sendt to mann dit de oppholder seg, en fra bemanningskontoret i Kaliningrad og en fra Oslo, for å følge opp manskapet, sier han.

1955 tonn stål falt ut

Hva som førte til ulykken er fortsatt ikke kjent, men det er på det rene at kollisjonen førte til at det norskeide skipet fikk skader i skroget som førte til at det tok inn vann og kullseilte.

Lasten på 1955 tonn stål skal ha falt ut som følge av havariet, ifølge Kleppan.

Les også: Mener å ha funnet årsaken til at Bulk Jupiter gikk ned

Den belgiske fiskebåten skal ha gått for egen maskin til kai i Belgia, mens det havarerte bulkskipet skal taues til England for å få pumpet ut de 48 tonnene med marin diesel det hadde om bord.

Oppdatert fredag: Rederisjefen opplyser at mengden diesel franske redningsmyndigheter opplyser ikke stemmer i henhold til undersøkelser han har gjort fredag: Det riktige skal være 27.000 liter, ifølge Kleppan.

Dette var de siste AIS-signalene fra Britannica Hav. Skjermdump: Marinetraffic

Tidlig i morges meldte franske redningsmyndigheter at den britiske slepebåten Galatea var ved havaristen.

– Driftsmodeller indikerer et begrenset spredning av diesel rundt skroget, skriver de på sine nettsider.

Blir mest sannsynlig skrap

Klokken 12 i dag ble det festet et vellykket slep gjennom baugpropelltunnelen, og bukseringen av fartøyet er i gang.

Til sammen fem fartøy er involvert i operasjonen med å slepe fartøyet til havn i England.

Kleppan sier han aldri har opplevd noe lignende på de nærmere 20 årene han har drevet rederiet.

Mest sannsynlig ender skipet som skrap.

– Men dette er det forsikringsselskapet som må ta stilling til.

Til sammen eier det fullintegrerte rederiet 11 bulkskip som de bemanner og drifter selv.

Les mer om historien til det over 30 år gamle skipet hos skipshistorie.net.