Dagens nyhetsbrev

Tørrlastrederiet skal kjøpe de to tørrlasterne MV Hanseatic Trader og MV Wilson Holla på 4345 dødvekttonn for tilsammen 5,8 millioner euro.

– Kjøpet underbygger Wilsons langsiktige tro på markedet og dette tonnasjesegmentet, skriver rederiet i en melding. Resultatene har bedret seg den siste for Wilson, som også i sommer slo til og kjøpte to fartøy som allerede seilte for tørrlastselskapet.

Rederiet kontrollerer i dag MV Wilson Holla (2002) gjennom kommersielt tidscerteparti, men dagens flåte vil med kjøpet av det nesten 17 år gamle fartøyet MV Hanseatic Trader øke til 118 skip.

Etter planen skal fartøyene overtas i løpet av første kvartal 2018, og døpes om til Wilson-navn.

Finansiering av kjøpet skjer ved egenkapital og trekk på selskapets låneramme i bank.

Wilson benyttet høsten 2016 til å selge ut containervirksomheten til Samskip for 2,5 millioner euro, og selge bulkskip de ikke fant lønnsomt å ta gjennom dokking. Tørrlastrederiet har solgt flere fartøy, men bestilte i 2015 tre splitter nye skip fra Kina.

Få også med deg:

  • Prestisjeprosjektet Island Navigator til rundt 1,7 milliardar kroner blir ikke gjennomført. Termineringen fører til at en rekke norske underleverandører mister kontrakter på store leveranser.
  • Esvagt får nye millioner av eierne. Pengene som er spyttet inn via refinansieringen skal brukes til å utvide offshore vind-aktiviteteten. (Shippingwatch)
  • Bedriftslederne på Vestlandet og i Agder venter økt aktivitet og flere ansatte i 2018. Det er godt nytt for regionen. For ett år siden var det knapp overvekt av bedrifter som ventet oppgang. Nå er det hele 61 posent av bedriftene som har positive forventninger, skriver sjeføkonom i SpareBank 1 SR-Bank Markets i en kommentar.
  • En oppdatering fra seismikkrederiet Polarcus viser at utnyttelsen av flåten gjennom 2017 var lavere enn bruken av skipene i 2016.
  • Tankaksjene har vært tapere to år på rad. Nå vil pilene snart peke opp, tror Clarksons Platou Securities. (Finansavisen)
  • Hele 2 milliarder kroner skiller hva Saipem Drilling og Skatteetaten mener riggen «Scarabeo 8» var verdt i 2012. Det kan gi en kraftig skattesmell for riggselskapet. (Finansavisen)