Dagens nyhetsbrev

Siem Offshore har inngått en bareboat-avtale med Swire Seabed, som har hovedkontor i Bergen, om bruk av Siem Stingray.

Skipet blir døpt om til Swire Seabed, og kontrakten er på opp til tre år.

Swire Seabed vil operere fartøyet med spesielt fokus på markeder i Nord-Europa og Vest-Afrika.

Seabed Stingray blir en del av flåten til Swire Seabed i 2018. I tillegg kjøpte selskapet Seabed Constructor tidlig i år, og har med det to nye fartøy de kan bruke som plattform for kompliserte subseaprosjekter.

– Mens markedet forblir utfordrende, fortsetter Swire Seabed å investere i ny teknologi og eiendeler og øker kapasiteten innen engineering, undersøkelser og prosjektutførelse, sier administrerende direktør Arvid Pettersen i Swire Seabed i en melding.

– Denne bareboat-avtalen øker omfanget og fleksibiliteten til Swire Seabeds flåte, og uttrykker vår tillit til kvaliteten på vår tjenesteportefølje og motstandsdyktigheten til våre kunder innen subsea, fortsetter han.

Det 120 meter lange konstruksjonsfartøyet ble overlevert til kristiansandsrederiet fra Vard Brattvaag i 2014. Skipet var det siste i en serie på fire fra verftet.

Kontrakten er på to år med opsjoner, og starter fra første kvartal 2018.

Få også med deg:

  • Pumpegiganten Framo har i  flere tiår tjent sine penger i olje, gass og maritim sektor. Fremover skal selskapet satse på oppdrett og fornybar. Framo-satsing har gitt søker-rekord.
  • Denne uken møtes de åtte medlemsstatene i Arktis Råd i Ålesund for å kartlegge risiko i Arktis. På arbeidsmøtet vil de gå inn på risikovurdering og sjøsikkerhet i arktiske farvann.
  • Et digert gasstankskip er på vei fra Sør-Korea til Tyrkia med nok gass til å dekke hele landets behov i én dag. Skipet frakter LNG og skal sørge for at tyrkerne holder varmen denne vinteren, skriver Bloomberg, sitert av E24.
  • Den 30 år gamle Aker H2-riggen Paul B. Loyd Jr. har sikret seg kontrakt med to ulike kunder. Først skal riggen bore for Hurricane Energy fra mars til mai neste år. Så skal den jobbe for Zennor Petroleum Ltd. i seks måneder, skriver Petro.
  • I Kina er planen at skipsverftene skal kunne bygge stadig mer avanserte skip. I tillegg ønsker myndighetene at bransjen skal styrke egen utstyrsproduksjon og designkapasitet. Dette kan virke negativt for skipsbyggings- og skipsutstyrsbransjen i Norge, skriver Finansavisen.
  • 18 år gammel Sander Eikeskog fra Sandnes fikk en følelse av å gjøre en forskjell da han mønstret på «Siem Pilot» som motormannslærling. I løpet av to måneder om bord var han med på å plukke flere tusen båtflyktninger opp av Middelhavet.
  • Offshoremeglerne så antydning til et bittelite lysglimt

    Etter utfordrende vær de siste dagene er det åpning for å få litt aktivitet opp igjen, skriver Westshore i sin daglige markedsrapport. Nå ligger det an til noe aktivitet i deler av Nordsjøen. Det fortsatt ikke en enorm mengde og det er høy tilgjengelighet av ankerhåndteringskip på begge sider av Nordsjøen.

    Det har fått Viking Supply Ships til å sende ankerhåndteringsfartøyet Loke Viking inn i opplag. En drøy uke etter at Olympic sendte Olympic Pegasus til kai.