Det nye skipet blir ett av verdens mest avanserte forskningsfartøy, og kan gjøre alt fra å skyte seismikk til å tygge is.

Norges nye forskningsskip Kronsprins Haakon bygges i Italia, men skal operere i polare strøk.

– Vi vil enten være helt nord eller langt, langt sør. Hvert tredje eller fjerde år vil vi dra til Antarktis, sier Karl Robert Røttingen fra Havforskningsinstituttet.

Han er kaptein på det nye polarskipet.

Del saken med andre på Facebook her!

Røttingen har fulgt prosjektet siden 2013, og med fra unnfangelse til fødsel. Fra 2015 har arbeidsplassen vært på det italienske verftet Fincantieri i Genova. For en sjømann blir det lenge på land.

– Jeg savner sjøen enormt. Det har også blitt veldig hektisk. Som sjømann har man vanligvis helt fri når man er hjemme. I byggeprosessen har blitt daglige henvendelser. Selv i friperiodene.

Ifølge kapteinen er det et detaljorientert verft som har prosjektet.

– De vil så gjerne levere etter våre krav og bygge etter norsk standard, så det er blitt mye diskusjoner for å være sikker på å oppfylle spesifikasjonene våre.

kaptein_haakon

Karl Robert Røttingen i en av skipets to thrustere. Foto: Privat

Klar til høsten

Det over 100 meter lange skipet i Rolls-Royce-design har kostnadsramme på 1,4 milliarder kroner. Dette blir årets andre tilskuddet i Havforskningens flåte, etter at nye Dr. Fridtjof Nansen kom fra det spanske verftet i januar.

I februar rullet Kronprins Haakon ut av byggehallen og så dagslys for første gang.

Dette er det tyngste skipsløftet som noensinne er foretatt i Italia. Hele ekvipasjen veide 8000 tonn, fordelt over fire vogntog med til sammen 1360 hjul.

Nå er skipet sjøsatt.

– I løpet av sommeren begynner vi testkjøring, før det blir overlevering fra verftet på senhøsten og vi tar skipet til Norge, sier Røttingen.

Norsk Polarinstitutt er skipets eier, med Universitet i Tromsø som største bruker. Forskningskipet får femten laboratorier som skal brukes av inntil 40 forskere.

Skipsdriften står Havforskningsinstituttet for.

– Vi planlegger et tre-fire måneders opplegg for å teste alt utstyret før vi får båten full av forskere. Det mye brukerutstyr som ikke er serieprodusert, så vi må sjekke at alt fungerer før vi er langt borte på tokt.

På det norskdesignede skipet er rundt 70 prosent av utstyret fra norske leverandører.

Saken fortsetter under bildet.

Ut-av-byggehallen1.large

Før fartøyet gikk over i flytedokk ble det et døgns stopp utenfor byggehallen for montering av resten av overbygget, som takhøyden inne satte en stopper for.

Fakta

Forskningsskipet Kronprins Haakon

  • Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt isgående fartøy.
  • Havforskningsinstituttet er ansvarlig for prosjektet. Kostnadsramme på ca. 1,4 milliarder kroner.
  • Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet tegnet av Rolls-Royce. Norsk Polarinstitutt er formell eier, på vegne av den norske stat.
  • Skulle opprinnelig leveres i 2015, men ble forsinket. Målet er nå høsten 2017, og klart for vitenskapelige tokt i begynnelsen av 2018.

– Et råskinn

Røttingen har tidligere omtalt det nye polarskipet som et råskinn. Det kan seile 65 dager uten å bunkre og har en marsjfart på 15 knop.

Med sine 9800 bruttotonn skal fartøyet tråle, skyte seismikk, operere ROV, bryte is, ta ned helikopter og frakte inntil 20 containere til arktiske strøk. Ifølge Røttingen er det et kompromissfartøy som skal kunne gjøre nesten alt.

Skipet får isklasse PC3, tilsvarende kystvaktskipet KV Svalbard, og skal “tygge” seg gjennom is på opptil en meter tykkelse.

Før skipet er fullt operativt blir det istesting rundt Svalbard.

– På grunn av dagslyset blir dette først i mars-april neste år.

Nybygg_krompne

Nybygget bader i sol i Italia. Klimaet blir langt tøffere når skipet er i operasjon.

Nye muligheter

Forskningskipet Kronprins Haakon kan huse 55 personer i 38 lugarer. For å operere selve fartøyet skal det bemannes av 16 sjøfolk på hvert skift.

Til nå er kapteinene, maskinsjefene og skipselektrikerene ansatt.

Utover våren skal det plukkes ut overstyrmenn, styrmenn, maskinister, nettmann, trålbas, matroser og folk til forpleiningen. Snart blir det nye muligheter for jobb på sjøen hos Havforskningsinstittutet.

– Det blir ansettelser utover våren og sommeren, mens de aller siste er på plass til høsten, sier Røttingen.

Ny podcast fra Maritime-redaksjonen: Derfor ble fjoråret enda verre for norske rederier enn de hadde fryktet

(klikk her for å høre den i Itunes)