Fjord1 har bestilt fem nye batteridrevne ferger med design fra Havyard Design & Solutions. Fergene skal bygges ved Havyard Ship Technology sitt verft i Leirvik i Sogn. Kontrakten har en verdi på rundt 800 millioner kroner, ifølge en børsmelding.

– Vi har «satt fergene i drift» ved bruk av avanserte simuleringsverktøy og slik kunnet optimalisere til det ytterste. Ulike operasjonsprofiler er testet og gjennomgått og vi har fått resultater som har gjort at Fjord1 har valgt oss som leverandør på design, sier Stig Magne Espeseth, leder for Havyard Design & Solution, i en pressemelding.

Fergene skal inn i sambandene «Nordmørspakken» (Kvanne-Rykkjem, og Edøya-Sandvika), og «Rutepakke 1, Hordaland»(Fedje-Sevrøy, og Langevåg-Buavåg).

I tillegg har Fjord1 inngått to kontrakter med Cemre Shipyard i Tyrkia. Disse to ferjene, som også er batteridrevne, skal inn i sambandet Seivika-Tømmervåg. Havyard Group skal levere design til disse ferjene.

Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland sier han er fornøyd med at norske verft skal utføre store leveranser til selskapet.

– Vi ser at norske leverandører er i fremste linje når det kommer til innovasjon i forhold til miljø
og teknologi, noe som er avgjørende viktig for oss i Fjord1. I denne kontraktsprosessen var det flere norske verft som leverte tilbud og som var med i finalerunden. Vi er svært glade for å se at de norske verftene har blitt konkurransedyktige på pris, kvalitet og leveringstider på fartøyene, sier Neteland i en pressemelding.

Fergene skal leveres høsten 2019, og tas i bruk fra 1. januar 2020.