Statoil har tildelt Fosnavåg-rederiet Havila Shipping ASA kontrakter for de NOR-registrerte forsyningsfartøyene Havila Foresight og Havila Charisma. Det kommer frem i en pressemelding fra selskapet.

Kontraktene er for en periode på tre år, med ytterligere tre årlige opsjoner for hvert av fartøyene. Begge kontraktene er direkte fortsettelse av eksisterende kontrakter. 

Må på plass med batteri

For Havila Charisma innebærer avtalen fast kontrakt med Statoil frem til midten av desember 2020. For Havila Foresight betyr avtalen fast kontrakt med Statoil til 1. januar 2021. Begge kontraktene innebærer en forpliktelse for Havila Shipping til å investere i batteridrift og landstrøm.

Avtalene er de første i sin art for Havilas del. Administrerende direktør Njål Sævik skriver i pressemeldingen at selskapet regner med dette bare er starten på en mer miljøfokusert offshoreflåte.

– Avtalene understreker begge selskapers ambisjoner om å være i front når det gjelder mer miljøvennlige løsninger. For vår del er vi klare til å gjøre flåten mer miljøvennlig, skriver Sævik.

– En særdeles viktig kunde

Selskapet understreker at de anser kontraktene for å være viktige, og at de med dette opprettholder Statoil som en særdeles viktig kunde for selskapet.

Siden Havila fikk overlevert Havila Foresight i 2008, har arbeidshesten gått i skytteltrafikk for Statoil mellom oljefeltene og Mongstadbasen. I august i fjor la skipet ut på sin tur nummer 1000 for oljeselskapet.

Fartøyet hadde tilbakelagt 130.000 nautiske mil med seiling ut og inn til sokkelen, som tilsvarer seks ganger rundt jorda langs ekvator.

I dag heiste de flagget på Havila Foresight, som hadde mannskapsbytte på Mongstad. Vi var på plass da båten gjorde seg klar for sin 1133. tur for Statoil.  Klikk play over for å se intervju med Havila-sjef Njål Sævik og Statoil-leder Phillipe Mathieu.

Turbulent 2017

Avtalene er godt nytt for rederiet som har hatt et noe turbulent år så langt. I slutten av februar kom de etterlengtede børsmeldingene som bekrefter at Havila seiler videre. Til slutt gikk staten inn på eiersiden gjennom GIEK.

Inntektsmessig var imidlertid årets tre første måneder svake. Havila mer enn halverte inntektene sammenlignet med fjoråret, fra 334,9 millioner i 2016 ned til 144,7 millioner i første kvartal i år.

Samtidig ble det klart at Per Sævik (76) gikk av som styreleder i Havila.

Så langt i år har rederiet fått på plass kontrakter for seks skip, noe som har gjort sitt til at antallet skip i opplag er betydelig lavere enn ved årsskiftet.