Det er innstillingen fra Samferdselsdepartementet, skriver de på sine nettsider fredag.

De fire skipene fra Havila skal bygges nye, mens Hurtigruten innstilles til kontrakter med til sammen sju skip.

Disse båtene kommer til å tas ut av hurtigrute-trafikk. Klikk på bildet for å lese saken.

Hurtigruten vil imidlertid seile alle dager likevel, ifølge konsernsjef Daniel Skjeldam (les mer om det her).

Lokalpassasjerene må imidlertid seile med Havila.

– Det er beklagelig. Vi kan ta med oss norske passasjerer fra Bergen til Kirkenes, men ikke mellom to stopp, sier Skjeldam.

Hurtigruten skal bruke skipene de allerede har på kystruten, men de skal bygges om slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås.

De nyeste båtene kommer ikke til å frakte lokalpassasjerer langs kysten.

– Det gledelig at et norsk rederi har lykkes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten AS. Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Slik reiser du med en Havila-hurtigrute

Tilbudet til de reisende vil innebære fortsatt gjennomgående seilinger fra Bergen til Kirkenes.

I tiden frem til driftsstart 1.1.2021 skal aktørene jobbe med gode løsninger for reiseinformasjon og billettkjøp slik at tjenesten oppleves som enkel og effektiv for de reisende.

Les også: Hurtigruten vil seile alle dager selv om de tapte deler av anbudet

Om du seiler med Hurtigrutens eller med Havilas skip, avhenger altså av hvilken dag du skal reise.

Per Sævik inn i kampen

Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet i høst. Det skal gjelde fra 2020/2021 og minst ti år frem i tid.

I anbudet delte regjeringen anbudet i tre. Det skulle gi konkurrerende leverandører muligheter til å kunne tildeles ruta mellom Kirkenes og Bergen, melder NRK.

Per Sævik. Foto: Havila

Interessen var betydelig, ifølge departementet.

En av dem som gikk offentlig ut med at de leverte tilbud, var Per Sævik.

Nyopprettede Havila Kystruten AS la inn tilbud på fire skip i Samferdselsdepartementets Kystrute-konkurranse, med skip designet Havyard, som Sævik kontrollerer.

Så mye mer enn det fikk vi ikke vite om tilbyderne, før i dag. Regjeringen har holdt kortene tett til brystet i denne saken.

– En merkedag

Nå er det altså klart at departementet innstiller på at Sævik får full pott.

De fire skipene er nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook med ett klikk!

Skipene er omtrent 125 meter lange og 20 meter brede. De kan ta omtrent 700 passasjerer.

Klikk på bildet for å lese saken.

– Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive 4 av 11 skip. Dette gleder vi oss til, skriver han i en pressemelding.

– Bygg utslippsfritt

Skipene kommer til å bli bygget delvis i Norge og delvis utenfor Norge.

– Jeg er egentlig litt forundret over at så få norske skipsverft har meldt seg på konkurransen i en tid der bransjen sliter, sier Sævik.

Marius Holm, leder i miljøstiftelsen ZERO, skriver til Sysla at han vil utfordre Havila til å bygge utslippsfritt.

Les også: Derfor reduserte Hurtigruten tilbudet fra 11 til 7 skip

– Anbudet gjelder til 2030. Hydrogen- og batteriutviklingen skyter fart, så det vil være naturlig å fase inn ny utslippsfri teknologi etterhvert som den blir tilgjengelig. Når Havila skal bygge fire nye skip, vil vi utfordre dem til å realisere skip med nullutslippsløsninger. Hurtigruten har klimaambisjoner, og det blir spennende å se hva de kan få ut av ombygging av sine skip.

Siden 1893

Departementet sa til Nordlys da anbudsfristen gikk ut at de var fornøyde med konkurransen, men ville ikke avsløre hvor mange konvolutter de har fått inn.

I dag har Hurtigruten ASA en avtale på strekningen Bergen-Kirkenes som løper ut 31. desember 2019, med mulighet for ett års forlengelse.

Siden juli 1893 har Hurtigruten drevet kystruten som i dag består av 34 anløp mellom Bergen og Kirkenes. Med departementets utlysning måtte rederiet velge om de ville kjempe om å få videre drift.

Det var en stund uvisst om Hurtigruten ville levere tilbud på den tradisjonsrike ruten. I november sa selskapet at de kom til å by på alle tre strekningene. Da fristen gikk ut ville de derimot ikke bekrefte om de faktisk bød på alle pakkene.