Forrige uke ble det kjent at det spanske verftet Barreras har kansellert ordren på to av Havilas nye kystruteskip, som etter planen skulle vært klare til oppstart 1. januar 2021.

To av skipene bygges på et verft i Tyrkia, mens de andre to skulle bygges ved verftet Barreras.

Verftet har imidlertid hatt store økonomiske problemer, og 1.300 ansatte har vært permittert siden august.

400 millioner

Havila mener på sin side at termineringen av kontrakten er «urettmessig» og vil nå kreve tilbake 400 millioner kroner fra det spanske verftet, ifølge Skipsrevyen.

– Vi har protestert på termineringen av kontrakten og vil kreve tilbakebetalt innbetalt egenkapital på 400 millioner kroner, sier administrerende direktør Per Sævik i Havila.

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll, uttalte i forrige uke til Sysla at rederiet tolker termineringen av kontrakten som et signal på at Barreras forbereder likvidering av selskapet.

Erstatningsskip

Siden august har arbeidet ved det spanske verftet stått helt stille, og Havila har fortalt at de nå ser etter andre verft og vurderer å starte helt på nytt.

– Vi ser nå at de to skipene ikke vil bli klare til januar 2021. Sannsynligvis vil de først stå klare senere i 2021, alt etter hva vi går for. Samtidig har vi vært i markedet en stund og har blitt forelagt en del kandidater som vi mener kan brukes som erstatningsskip i mellomtiden, sier Myrvoll.

Havilas nye skip skal konkurrere med Hurtigruten og gå mellom Bergen og Kirkenes. Nå har derimot Havila begynt å lete etter alternative verft som kan bygge de to skipene «Havila Pollux» og «Havila Polaris».

Arbeidet med de to øvrige skipene som bygges i Tyrkia, går imidlertid etter planen, ifølge Havila.

Barreras ønsker ikke å uttale seg før saken er løst.