Dagens nyhetsbrev

For tiden bygger verftet i Vest-Agder Møre-rederiet Veidars nye garn- og linebåt. Parallelt bygges en hekktråler som skal til New Zealand.

Etter en brå ordretørke i offshore, sikret skipsbyggerne seg nemlig fiskebåt-kontrakten i fjor høst. Det var den andre på kort tid, etter at verftet fikk sin største ordre noensinne med hekktråleren som skal overleveres i mars neste år.

– Frem til nyttår er det så travelt at vi kan ikke ta på oss mer jobb før januar, sier salgssjef Gunnar Nordbø hos Simek.

Når linebåten er overlevert i desember er det kun byggingen av hekktråleren igjen. Det blir bygg nummer 135 på verftet.

Norbø var nylig på fiskerimesse i Ålesund, og håper det vil resultere i nye jobber.

Simek har fokusert på fiskeri etter at offshore-bestillingene stoppet opp. Det er de ikke de eneste som har gjort.

For Scantrol, som leverer bevegelseskompenserende systemer, var fiskebåter redningen da oljenedturen slo inn. Lenge før oljeprisen begynte å falle, bestemte Fitjar Mek. Verksted seg for å prioritere bort offshore. Det har de ikke angret på.

Få også med deg:

  • Vard får kontrakt på både design og bygging av et over 90 meter langt ekspedisjonsfartøy.
  • I 40 år har Hermod gjennomført store og tunge løft. Nå skal løftefartøyet sendes til Kina for å bli skrapet.
  • Mac Gregor har signert en fem års rammeavtale med Teekay, som inkluderer reservedeler, vedlikehold, opplæring og prosjektstøtte for Teekays 115 fartøy.
  • Alle de 138 som var om bord ble evakuert fra en oljetanker i Mekjarvik da det begynte å brenne i maskinrommet søndag.
  • Bergen Group Services, Karsten Moholt, Servi Group og Electronicon går sammen for å kapre Forsvars-kontrakter på service- og vedlikeholdstjenester. Markedsparaplyen Norwegian Defense Support har kontaktet det tyske verftet som bygger marinens ubåter, melder Bergen Group på børsen.
  • Det er nå 112 skip i bestilling som har valgt LNG som drivstoff. Av dem er 14 cruiseskip. Carnival står for halvparten, mens Disney Cruises har bestilt tre. Både RCCL og MSC Cruises har to i bestilling, skriver TU.
  • Ratene for store LPG-skip er opp hele 180 prosent i løpet av de seneste fire ukene. For rederne er imidlertid inntjeningen fortsatt katastrofalt dårlig, skriver Finansavisen.
  • Kontroller langs hele norskekysten har avslørt ulovlige arbeidsavtaler og en timelønn ned mot 30 kroner hos flere utenlandske sjøfolk.