Torstein Hagens cruiserederi har bestilt en serie på åtte nye cruiseskip.

Denne uken kunne Viking Cruises hente ut nummer fire i rekken fra det italienske verftet Fincantieri.

I likhet med sine søsterskip, går Viking Sun rett inn i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og skal seile med det norske flagget i hekken.

– Vi er stolte over at rederen igjen velger NIS. Med en flåte i vekst, vil Norge få enda større gjennomslagskraft i den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO, som utformer krav og regelverk, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding.

– Gjennom disse prosjektene har vi også fått økt kompetanse innen cruiseskipsegmentet.

Praksis på cruise

I oktober vil det splitter nye skipet Viking Sun ta i mot sine første kadetter om bord. Fra registreringen av det første søsterskipet Viking Star i mars 2015 og frem til i dag, har totalt 18 lærlinger og kadetter tjenestegjort om bord på skipene.

Fire av disse har fått tilbud om fast ansettelse etterpå.

Det har vært en enorm interesse blant unge for å gjennomføre praksistiden sin på et cruiseskip.

Opplæringskontoret i Tønsberg har blitt nedrent av søkere, etter at det ble kjent at de formidlet disse læreplassene. Lengre turnus, lavere kadettlønn og dobbeltlugar har heller ikke vært avskrekkende for ungdom som vil ut på havet.

Tett samarbeid

Da Viking Star ble flagget inn i NIS i 2015 var det over ti år siden skipsregisteret i Norge hadde hatt cruiseskip i flåten. Det siste norskregistrerte cruiseskipet ble slettet i 2005.

Torstein Hagens etterhvert så omtalte fartøy, førte til at både ordfører og havnedirektør i Bergen havnet under etterforsking for korrupsjon for omstendighetene rundt dåp og skipsregistreringen. Før jul i fjor ble siktelsen mot Trude Drevland (H), Inge Tangerås og reder Torstein Hagen henlagt.

I Sjøfartsdirektoratet har avdeling Skipsregistrene og underavdeling Passasjerskip jobbet tett på cruiseskip-prosjektene.

– Siden det første møtet om innflagging av Viking Star i Bergen, har Sjøfartsdirektoratet utviklet et svært godt samarbeid med rederi, verft, og skipenes klasseselskap Lloyd’s Register. Det har vært lærerikt for oss, og vi setter stor pris på samarbeidet, sier Erik Landa ved Sjøfartsdirektoratets underavdeling for passasjerskip i pressemeldingen.

Sjøfartdirektoratet skriver de blant annet har deltatt på prøveturer, tester av utstyr på verftet i Ancona og høstet nyttige erfaringer derfra.