Fakta

Dynamisk posisjonering (DP)

  • Er kanskje det viktigste norske bidraget til verdens offshoreindustri. Uten denne teknologien hadde det vært umulig å legge rør, bore brønner, drive vedlikehold eller produsere olje fra havdyp større enn 200 meter. I dag er nesten alle offshorefartøyer utstyrt med denne teknologien.
  • Norske leverandører har i dag rundt 80 prosent av dette markedet på verdensbasis.
  • Det finnes flere forskjellige klassifiseringer av DP-systemer. Et enkelt system, DP, brukes gjerne på skip, et redundant system, DP II, brukes gjerne på fartøyer hvor sikkerhetskravene til å holdes i posisjon er høyere. DP III er det mest avanserte systemet med tre systemer i parallell.

Kilde: TU

Det Stavanger-baserte selskapet har nå fått sin største kontrakt noensinne innenfor segmentet Dynamisk posisjonering (DP).

– Vi mener dette er en banebrytende løsning, som kommer til å endre industrien ved at man samler all DP-testing på én leverandør og én digital løsning.

Det sier daglig leder i Global Maritime, Helge Hydle.

Blir hovedleverandør

– Vi blir hovedleverandør på flåten til Solstad Farstad. All DP-sikring vil nå gjennomføres av oss gjennom den nye digitale løsningen, utdyper Hydle.

Han vil ikke gå ut med beløpet etter avtale med Solstad Farstad, men bekrefter at det er den største kontrakten de noen gang har fått innen dette segmentet.

– Kontrakten er av stor betydning for vår videre satsing på dette området.

Tjenesten, som Global Maritime leverer i samarbeid med Unisea, er en programvareløsning for hele flåten til offshorerederiet. Den skal sørge for å effektivisere gjennomføring og dokumentasjon av DP-tester, redusere nedetid på fartøyene og øke kompetansen til mannskapet om bord.

Spøker for småkontrakter

Selskapet har jobbet med tjenester og verifikasjon i tilknytning til DP i mange år.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Disse inngår kontrakt: Global Maritime, SolstadFarstad og Unisea samlet. Fra venstre: Kurt Roar Wilhelmsen (Unisea), Tor Johan Tveit (Solstad Farstad), Helge Hydle (Global Maritime), Dag Leo Emblemsvåg (Global Maritime), Erik Rundhaug Lundberg (SolstadFarstad), Joacim Buch Andreassen (Solstad Farstad) og Tore Fykse (Solstad Offshore).

– Tidligere har Solstad Farstad måttet forholde seg til en god del ulike leverandører. Tradisjonelt har det vært sånn for alle kontrakter innen DP, altså mange små med en rekke ulike selskaper. Dette vil det nå komme en endring på, sier Hydle.

Det kan nødvendigvis bety at mindre bedrifter som tilbyr enkelttjenester innen Dynamisk posisjonering kan bli skviset ut av markedet.

Global Maritime ble etablert i 1979 med hovedkontor i Stavanger. Hovedsegmentene er olje og gass, fornybar energi og ulik ingeniørvirksomhet.