Torsdag starter slepet av den 339 meter høye Aasta Hansteen-plattformen fra Digernessundet på sørsiden av Stord.

Det er den mest omfattende taueoperasjonen som er gjort her til lands siden Troll-plattformen ble transportert til feltet i 1995.

Fem av verdens kraftigste slepebåter, alle norske, skal taue den gigantiske konstruksjonen nordover til feltet, som ligger 300 kilometer nordvest av Sandnessjøen.

Vi var med om bord da ble vaieren fra den kraftigste av dem, Skandi Vega, ble festet i skroget på plattformen i går kveld. Under ser du bildene og videoen vi tok fra operasjonen. Alle bilder: Gerhard Flaaten

DOF-skipet Skandi Iceman har nettopp løsnet fortøyningen og gjort klart til at Skandi Vega, som bildet er tatt fra, kan feste slepet. Skandi Iceman vil gjennom hele slepeoperasjonen nordover ligge bakerst for å korrigere retning og hastighet.

Slepewiren ligger klar på dekk mens Skandi Vega venter på å komme inn til plattformen.

Maria Eidesvik i Subsea 7, Helge Hagen i Statoil og kaptein Odd Magnus Stenevik på DOF-skipet Skandi Vega tar en pause for å nyte finværet.

Wiren holdes fast på Skandi Vega mens mannskapet på lekteren jobber med å få enden bort til festepunktet.

Når slepet er i gang kan ikke mannskapet bevege seg på dekk før plattformen er på plass på feltet.

Fra broen følger de nøye med.

Etter at wiren er fast i festepunktet, må bolten sveises fast.

Etter seks timer er jobben gjort. Skandi Vega slipper ut 300 meter wire og legges i venteposisjon mens de andre fire slepebåtene fester sine slep. Arbeidet vil pågå dag og natt til plattformen etter planen skal være klar til avreise torsdag.

Fra broen ser de Skandi Iceman legges i posisjon for å feste sitt slep gjennom natten.

 

Klikk på denne lenken for å se kaptein Odd Magnus Stenevik på Skandi Vega forklare hva deres jobb blir under slepet. Du kan også klikke play under.

 

Hvis du vil lese mer om båtene som skal taue Aasta Hansteen og se den eksakte ruten, klikker du her.