Nederst i saken finner du live-dekningen vår fra Stord til Marsteinen med bilder og video fra den mest kritiske fasen av operasjonen.

Mandag ettermiddag er slepet av verdens største spar-plattform godt inne i sin tredje og siste etappe.

Den 339 meter høye Aasta Hansteen-plattformen skrider rett nordover med en fart på rundt 2 knop, og passerer ved 14-tiden mandag rett vest av Måløy helt nord i Sogn og Fjordane.

Slepet har ved 14-tiden mandag en fart på cirka 1,8 knop. Slik det ligger an nå skal de være fremme på feltet den 23. april. Se flere posisjoner nederst i saken! Skjermdump: marinetraffic

Fem av verdens kraftigste slepebåter har hver sin wire festet i giganten, og sørger for at den følger traseen i riktig fart.

Redusert sikt

Siden slepet startet fra Digernessundet i Stord torsdag forrige uke, har de hatt strålende vær hele veien.

Mandag ettermiddag kom skodden sigende inn mot kysten fra Nordsjøen, men med unntak av sikten er fortsatt forholdene gode.

Fakta

Dette er saken

Torsdag morgen startet altså slepet av den 339 meter høye Aasta Hansteen-plattformen fra Digernessundet på sørsiden av Stord.

Det er den mest omfattende taueoperasjonen som er gjort her til lands siden Troll-plattformen ble transportert til feltet i 1995.

Fem av verdens kraftigste slepebåter, alle norske, skal taue den gigantiske konstruksjonen nordover til feltet, som ligger 300 kilometer nordvest av Sandnessjøen.

Under la vi ut oppdateringer, bilder og video vi mottok, og vi delte også de beste instagram-bildene merket med hashtaggen #aastahansteen.

Scroll deg ned for å se vår dekning av hele slepet fra Digernessundet i Stord til Marsteinen.

Har du fått med deg sakene våre om forberedelsene til slepet?

Fra Skandi Vega meldes det om 0,5 meter bølger og svak vind, med en temperatur på 10 grader.

Fremover kan det bli noe mer ruskete.

Får en del dønninger fra nord

Stormgeo melder mandag om at et høytrykk fra Island mandag eller tirsdag kommer inn i Norskehavet, før det bygger seg opp over Skandinavia og Finland utover i uken.

En høytrykksrygg strekker seg da vestover til Norskehavet og helt nord i Nordsjøen.

Dermed vil disse områdene få relativt svak vind og signifikant bølgehøyde oppunder 2.0 meter i perioder, og mandag meldes det en del dønning fra nordøst nord i Nordsjøen med nordøstlig kuling første del av dagen.

I den fasen slepet er i nå, vil imidlertid ikke dårlig vær være noe hinder – denne delen av operasjonen er en såkalt “unrestricted tow”.

– Her har vi muligheten til å operere i litt røffere værforhold, og fortsetter selv om det blir litt rufsete, sa Maria Eidesvik i Subsea 7, som har ansvaret for slepet, i et intervju med Sysla før operasjonen startet.

Passerte det mest kritiske punktet

De to første etappene av slepet forløpt stort sett uten problemer.

Idet klokken nærmet seg 17 fredag kunne mannskapet om bord på den gigantiske plattformen skimte den første målstreken: Marsteinen fyr nordvest for Austevoll i Hordaland.

Marsteinen skimtes fra flammebommen på plattformen ved 16.50-tiden fredag. Skipene (f. venstre) Siem Opal, Normand Ranger og Skandi Vega leder an. Foto: Statoil

Marsteinen markerte slutten på den første av tre etapper den over 100.000 tonn tunge plattformen (med ballast) skal gjennom, før den skal ankres opp på feltet 300 kilometer utenfor Bodø i Nordland.

Det mest kritiske punktet ble passert med glans: I strålende vær tauet fem av verdens kraftigste slepebåter giganten under høyspentledningene i Langenuen torsdag kveld.

Måtte stanse slepet

Fredag morgen fungerte imidlertid ikke alt som det skulle.

De som fulgte med Aasta Hansteen-slepet gjennom natten og morgenen, la merke til at det var lite aktivitet i morgentimene:

Aasta Hansteen-slepet lå helt i ro i Bjørnefjorden mens en strøm-måler måtte byttes ut. Foto: Krister Nesheim

Fra klokken 3 natt til fredag og frem til i formiddag lå de fem slepebåtene og den 339 meter høye plattformen nesten helt i ro i Bjørnefjorden sør for Os.

Ifølge pressetalsmann Eskil Eriksen i Statoil ble slepet stanset klokken 06 fredag morgen, på grunn av at en strøm-måler ikke fungerte som den skulle.

– Det har vært en del støy på målingene denne måleren leverte, sier han, og forteller at det skal ha dreid seg om at den tok inn støy fra maskinen på slepebåten den var montert på.

Innretningene det er snakk om er plassert på fartøyene, og mottar signaler fra nederst på plattformunderstellet, som nå stikker 196 meter under vann.

– Det er ingen dramatikk i dette, sa Eriksen, som ved 9-tiden fredag morgen fortalte at de jobbet med å bytte ut innretningen med en ny.

Skal beskytte de sårbare delene

En utfordring med å flytte en så stor innretning som Aasta Hansteen-plattformen, er at farten til slepet på havoverflaten kan være helt annerledes enn den relative hastigheten i forhold til havmassene på opp mot 200 meters dyp.

De såkalte doppler-loggene måler nettopp det – hvor stor fart plattformen har gjennom vannet på nesten 200 meters dyp, strømforholdene tatt i betraktning.

Det må de som han ansvaret for slepet vite for å sikre at de ikke går så fort at de såkalte inntrekningsrørene nederst på plattformen, som skal sørge for at den faktisk skal kunne utvinne olje og gass, skal bli skadet.

De tåler nemlig ikke store vibrasjoner.

Derfor har to av båtene, Skandi Vega og en av Solstad Farstad-båtene, installert slike doppler-logger, som tar imot signalene fra målerne nederst på plattformen, og videreformidler disse til tow masteren på Aasta Hansteen. En av disse måtte altså byttes ut.

150.000 hestekrefter

Etter at Aasta Hansteen passerte Marsteinen ved 18-tiden lørdag, gikk de umiddelbart over i slepets andre etappe opp til feltet Gjøa, som ligger et stykke til havs mellom Florø og Bergen.

Da ble formasjonen endret fra 3-2 til 4-1, og Solstad Farstad-skipet Normand Prosper flyttet frem for å dra sammen med Skandi Vega, Siem Opal og Normand Ranger.

Resten av operasjonen opp til feltet, vil kun Skandi Iceman ligge bak og kontrollere.

Det vil si at plattformen dras fremover med en kraft på nærmere 1300 tonn, mens Skandi Iceman kan ligge bak og korrigere med en kraft (bollard pull) på 300 tonn.

Til sammen har de fem fartøyene 150.000 hestekrefter i maskinrommene.

Se vår live-dekning av hele slepet frem til Marsteinen

Live Blog Her er siste oppdateringer, bilder og video fra slepet