Eidesvik Offshore blir dermed første offshorerederi som erstatter en generator med batteri om bord i et skip.

Installasjonen et hybrid energisystem om bord på Eidesvik Offshores «Viking Princess» ble nylig fullført av Wärtsilä, som fikk oppdraget i mai.

Mindre drivstoff

Den nye energilagringsløsningen vil forbedre motoreffektiviteten, noe som gir drivstoffbesparelser og reduserte klimagassutslipp, heter det i en melding.

Energilagringssystemet har potensial til å redusere drivstofforbruket med opptil 30 prosent under ulike operasjoner, og CO2-utslippene kan reduseres med cirka 13 til 18 prosent per år – avhengig av skipets operasjonelle krav.

«Viking Princess «kjører nå med en kombinasjon av en batteripakke for energilagring og tre LNG-drevne Wärtsilä-motorer.

Ligner på hybridbiler

Den nye energilagringsløsningen gir nok balanserende energi til å dekke toppene i energibehovet, noe som gir en mer stabil belastning på motorene, heter det.

Teknologien ligner på den som brukes i hybridbiler, ved at den forhindrer motoreffekten fra å synke og bruker kraftoverskuddet til å lade batteriene på nytt når de har behov for det. Wärtsiläs fjernovervåking og operasjonelle rådgivningstjenester støtter den daglige driften av fartøyet og sikrer effektive og optimaliserte operasjoner.

Det ombygde fartøyet ble overlevert til Eidesvik Offshore den 9. oktober.

– Eidesviks og Wärtsiläs partnerskap går tilbake til 2003. Da ble et annet av våre skip, «Viking Energy», det første LNG-drevne forsyningsfartøyet i offshoreindustrien, sier Vermund Hjelland, President Technical Department, Eidesvik Offshore i meldingen.

– I fellesskap introduserer vi nå nok en «verdens første», når «Viking Princess» har blitt det første offshorefartøyet der batterier reduserer antall motorer om bord, fortsetter han.

Lavere vedlikeholdskostnader

Da Eidesvik analyserte dataene til «Viking Energy», fikk de seg en overraskelse. Besparelsene med batteri når skipet er i transitt var dobbelt så store som de hadde regnet seg frem til på forhånd.

– Dette er en virkelig fremtidsrettet løsning, og vi gratulerer Eidesvik Offshore med å være fremsynte nok til å verdsette fordelene som det hybride energisystemet tilbyr. I tillegg til redusert drivstofforbruk og miljøfordeler, gir konverteringen også lavere vedlikeholdskostnader og bidrar til sikrere og mer effektive operasjoner. Suksessen i dette prosjektet vil påvirke fremtiden for hele shippingindustrien, sier Sindre Utne, Manager Projects and Operations, Wärtsilä Norway.

«Viking Energy» er ett av fire fartøy som inngår i Statoils nye incentiv-ordning for å få ned drivstofforbruket.