100 meter langt, 21 meter bredt og med kapasitet til å gå gjennom tykk is. «Kronprins Haakon» plasserer Norge i toppsjiktet internasjonalt når det gjelder forskningskapasitet til havs. FOTO: RUNE SÆVIG

Her er det flytende vidunderet til 1,5 milliarder

Det er ennå nesten tre måneder til dåpen i Tromsø, og «Kronprins Haakon» er fremdeles en arbeidsplass, inntil videre eid av det italienske verftet Fincantieri.

Herligheten til 1,5 milliarder kroner seilte inn på Bergen havn på selveste nyttårsaften, og allerede et halvt år før det første offisielle toktet, synes det klart at skipet kommer til å ta polarforskningen inn i en ny tidsalder.

Kaptein Eivind Johansen fra OSM er innleid fra verftet. Han seilte skipet hjem fra verftet i La Spezia i Italia. Foto: RUNE SÆVIG

– Opptatt av mulighetene

– I forhold til å skaffe verden ny kunnskap som grunnlag for beslutninger, skal vi iallfall gi vårt bidrag. Jeg er opptatt av mulighetene. Vi har i dag mer enn 100.000 arbeidsplasser knyttet til havet, og vi vet at mulighetene er enorme. Men skal vi utnytte havet på en bærekraftig måte, trenger vi kunnskap, sa Monica Mæland til BT om bord på det nye polarskipet.

– Dette er en god dag for nasjonen, men også for alt som lever i havet, la hun til.

«Kronprins Haakon» er et skip fullpakket med alt som kan oppdrives av moderne teknologi.

Her er ikke mindre enn 14 forskjellige laboratorier med alt av utstyr.

Et av de 14 laboratoriene om bord. Foto: RUNE SÆVIG

Kjølerom, fryserom, en selvgående ubåt, ROV som kan opereres til 6000 meters dyp og det er plass om bord til 37 forskere, 16 sjøfolk og to instrumentteknikere, til sammen 55 personer.

Helikopterdekket er dimensjonert til å kunne ta ned de største redningshelikoptrene, i den grad det skulle være nødvendig. Normalt er det plass til to helikoptre av mer vanlig størrelse. En egen helikopterhangar er det også.

Eget kompresjonskammer

Her er fire kjølerom og to fryserom med tanke på bruk i forskningsøyemed.

Om bord er det også utstyr for dykkeoperasjoner, inkludert et kompresjonskammer dersom et uhell skulle skje. Det kan tas kjerneprøver fra 80 meter under havbunnen på 2000 meters dyp.

I tillegg er båten utstyrt med alt det siste når det gjelder seismikk, og den har naturligvis trål og annet utstyr til å drive med forskningsfiske. På toppen kommer at båten er bygget for å kunne ta seg frem gjennom inntil to og en halv meter tykk is.

Mannskapets og forskernes komfort er heller ikke glemt.

Et velutstyrt trimrom, med tilhørende boblebad, pluss messe og diverse sosiale soner finnes om bord. Lugarene er også romslige.

Kan seile i 80 døgn

Viktigst er likevel skipets enorme kapasitet til å drive vitenskapelige studiet.

Det kan opereres under svært vanskelige værforhold og vil kunne gå lenger nord og lenger sør enn noen andre norske forskningsfartøy.

Allerede er flere tokt planlagt, både til Arktis og Antarktis. Skipet kan seile i inntil 80 døgn uten å bunkre drivstoff. Det er utstyrt med fire dieselmotorer, men under normal fart vil bare den ene av dem være i bruk.

Les hele saken på Bergens Tidende.

Selskaper omtalt i saken
  • Forskningsfartøyet Kronprins Haakon (Se mer)