Etter at krigsskipet kolliderte med det 250 meter lange tankskipet i Hjeltefjorden, startet en av de mest omfattende bergingsoperasjonene noensinne her til lands.

I tillegg til Forsvarets egne folk, var en rekke private aktører involvert i sikringen og hevingen av skipet, en operasjon som i mai i år ble anslått å koste 726 millioner kroner.

Ett av de private selskapene som var involvert i arbeidet, er dykkerfirmaet IMC Diving som holder til på Kristiansholm i Bergen.

I månedene etter kollisjonen hadde de om lag 20 ansatte som rullerte i turnus på havaristedet.

– Hele jobben i seg selv var spesiell. Det er jo en tragisk hendelse, sier daglig leder Jørn Oksnes.

Rekordresultat

24 timer i døgnet syv dager i uken dykket de på Ågotnes.

Det bidro til rekordhøye inntekter og resultat i 2018.

Til sammen dro selskapet inn over 68 millioner kroner i fjor – 12 millioner mer enn året før.

Omsetningen er en knapp million høyere enn i 2010, som var forrige toppår.

Selv om utgiftene også økte, satt de igjen med rekordresultat på slutten av året:

Resultatet før skatt var på over 16,5 millioner, 10 millioner mer enn året før.

– Arbeidet med KNM «Helge Ingstad» var en bidragsyter til selskapets gode resultat på lik linje med våre øvrige kunder. Omsetningen knyttet til «Helge Ingstad» ble høy da det var aktivitet 24/7 over en måned i 2018, sier Oksnes.

Ikke mer gullkantet enn vanlig

Det fremkommer ikke hvor mye av rekordinntektene som kom fra arbeidet med KNM «Helge Ingstad».

KNM «Helge Ingstad»-havariet

  • Krigsskipet kolliderte med det 250 meter lange tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden natt til 8. november i fjor.
  • Krigsskipet til over fire milliarder kroner sank like nord for Sture-terminalen på Ågotnes få dager seinere.
  • Aksjonen for å sikre og heve skipet er blant de mest omfattende som er gjennomført her til lands.
  • Søndag 3. mars i år var vraket av KNM «Helge Ingstad» tilbake på Haakonsvern orlogsstasjon. Det er fortsatt ikke kjent nøyaktig hvor mye aksjonen med å sikre og heve vraket kostet.
  • Forsvaret har besluttet å ikke sette fregatten i stand igjen.

– Det var en jobb som kom utenom det andre som var planlagt. Vi måtte bemanne opp med en del folk. Når vi må inn med så mye mannskap, bidrar det til at tallene blir høyere.

Det er i utgangspunktet 22 ansatte i selskapet. Under «Helge Ingstad»-aksjonen måtte Oksnes leie inn cirka 10- 15 frilansdykkere for å opprettholde produksjonen.

HEVET: Fregatten ble fraktet til Haakonsvern på en lekter etter at den var hevet. Foto: Bård Bøe (arkiv)

Kontrakten skal ikke ha vært mer gullkantet enn vanlig, ifølge Oksnes.

– Den var standard. Ratene var markedsmessige, og i tråd med det andre kunder blir belastet. Men når du jobber 24 timer i døgnet syv dager i uken blir det mange timer, sier han.

Brorparten av inntektene kom i år

I mars i år ble fregatten hevet og fraktet til Haakonsvern.

Siden sikrings- og hevingsarbeidet skjedde mellom november i fjor til mars i år, vil mesteparten av pengene som er utbetalt for jobben komme på regnskapene for 2019.

Dermed vil den totale regnskapsmessige effektene for selskapene som var involvert i aksjonen først være kjent på denne tiden til neste år.

Boa Offshore, for eksempel, som fikk oppgaven med å heve fregatten for Forsvarsmateriell, har kun regnskapsført beskjedne inntekter i 2018.

Polerer propeller og legger vannrør

Selv om arbeidet med fregatten bidro til overskuddet i fjor, kom brorparten av inntektene til IMC Diving fra faste kontrakter.

Kundene til dykkerfirmaet er alt fra oppdrettsselskaper til kommuner som Osterøy og Meland som skal legge nye rørledninger under vann, til cruiseskip som vil ha polert propellene eller skiftet en bunnventil mens de ligger til kai langs norskekysten.

– Vi har vunnet gode kontrakter, og har fått på plass samarbeid med nye aktører. Nå snuser vi for eksempel på vindmøller utenfor kysten, sier Oksnes.

– Vi har også en meget stabil stab og særdeles dyktige dykkere med opptil over 20 års erfaring.

Selskapet han leder og eier cirka fem prosent av, har Fyllingen Maskin som største eier. Det selskapet er igjen heleid av FM Gruppen.

Oksnes sier at en del av overskuddet vil gå til investeringer i nytt utstyr. Nye regler gjør at dykkerlagene må økes fra tre til fire ansatte, dermed må de også ansette flere folk.