Dagens nyhetsbrev

Flere rederier satser på skip drevet ved hjelp av elektrisitet fra gigantiske batteripakker. Color Hybrid fra Color Line – som vil bli verdens største hybridferge – og Hurtigrutens MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – som bygges ved Ulstein Verft – er bare tre av mange eksempler på elektrifisering i skipsindustrien.

I dag har det kommet meldinger fra ikke mindre enn tre rederier, deriblant Hurtigruten, om overgang til batteridrevne alternativer.

Hurtigruteskipene skal gå på gass og strøm

Foto: Carsten Pedersen/Hurtigruten

Den kanskje største nyheten kommer fra Hurtigruten som skal oppgradere seks av sine skip med LNG-motorer og batteristøtte. Det betyr at nesten alle skipene Hurtigruten eier skal gå fra diesel-drift og over til flytende naturgass og elektrisitet.

Rolls-Royce Marine er selskapet som har fått intensjonsavtalen av Hurtigruten, og som skal levere de nye motorene. Leveransen er bestemt til å være ferdig innen 1. januar 2021. Dette er på samme tid som den nye kystruten som vil driftes av Hurtigruten og Havila starter opp.

40 ganger størrelsen av et elbil-batteri

Det er ikke bare turister som reiser langs norskekysten som får oppleve el-drevne maritime fremkomstmidler. Også fjordturistene skal få nyte godt av elektrisitetsdrevne båter. Det kan turistselskapet The Fjords melde om i dag.

Turister som skal mellom Gudvangen og Flåm skal nemlig seiles rundt på et batteri, 40 ganger så sterkt som hos en el-bil. Brødrene Aas i Hyen har levert sin første båt uten forbrenningsmotor. Prisen for vidunderet er ifølge meldingen 144 millioner kroner. Planen er å ta i bruk skipet fra midten av mai i år.

Båten som kan frakte 400 passasjerer og kjøre 30 nautiske mil før den må lades i tjue minutter, krever så stor kapasitet at det lokale kraftnettet ikke har mulighet til å lade Future of the Fjords direkte. Løsningen er at The Fjords og Brødrene Aa sammen har utviklet en kraftladingsstasjon i vannkanten i Gudvangen, som har en batteripakke på 2,4 MWt.

Westcon skal bygge batteridrevet miljøferge

Fergerederiet Norled, som drifter en rekke ruter langs norskekysten, melder i dag at de har bestilt en batteridrevet ferge fra et norsk verft. Fergen skal ha elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.

– Vi er glade for å kunne konstatere at norske verft er konkurransedyktige med utenlandske verft, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled.

Westcon skal nemlig bygge nyskapingen ved sitt verft i Vindafjord i Rogaland. Den nye fergen er en såkalt enskrogs pendelferge i aluminium, og er ifølge Norled den første av sitt slag.

Fergen skal gå mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland. Kapasiteten er satt til å være 16 biler, eller to vogntog på 52 tonn hver.

Få også med deg:

  • Shippingbransjen forbereder seg på strengere klimakrav globalt. – Det er særlig én ny teknologi som blir viktig fremover, mener Prototech-leder.
  • Omsetningen steg til 288,8 millioner kroner i kvartalet, fra 276,3 millioner kroner samme tid i fjor. Bunnlinjen ble imidlertid mer enn halvert for Scatec Solar. (E24)
  • Baltic capesize-indeksen stiger torsdag nye 17,6 prosent til 13.665 dollar dagen. Gårsdagens oppgang var 19,9 prosent, men indeksen er likevel ned 9,7 prosent hittil i år. (Finansavisen)
  • Analytiker Halvor Strand Nygård i SEB kuttet denne uken anbefalingen på Statoil fra «kjøp» til «hold», og ser ikke så mye mer oppside i Aker BP heller. (Finansavisen)
  • Ship Finance International henter inntil 1,34 milliarder kroner til nye skipskjøp. (Finansavisen)
  • Siem Offshore ender høyst ufrivillig opp som største eier i et subseaselskap i Malaysia. På børsen faller aksjen. (Finansavisen)
  • Ivar Løge har ståltro på laks og har sittet ­fullastet under hele opp­gangen.­ Det har gjort ham over 15 ­millioner kroner rikere. (Finansavisen)
  • Statoils navnebytte bør utsettes til Stortinget har drøftet saken, mener Ap og Sp. Men ingen var påmeldt til torsdagens komitéhøring i saken. (DN)
  • Boreentreprenørselskapet Odfjell Drilling skriver i en melding at de har lykkes med å hente inn 1,368 milliarder kroner i en rettet emisjon, og at det utstedes 38 millioner nye aksjer til en tegningskurs på 36 kroner per aksje. (E24)
  • Oljeprisen har steget til det høyeste nivået siden 2014. Markedet priser inn økt geopolitisk risiko, ikke minst muligheten for en kollaps i kjernekraftavtalen med Iran. (E24)