Dagens nyhetsbrev

I dag kunne batteriselskapet Plan B Energy Storage (PBES) melde om en historisk levering. Europas første batteridrevne patruljebåt får nemlig batterier fra det trondheimsbaserte selskapet.

– Enda et bevis på det grønne skiftet som skjer i marinindustrien, sier daglig leder i PBES, Brent Perry.

Patruljebåten føyer seg inn i en stadig lengre rekke av batteridrevne fartøy på sjøen.

Hundrevis av innstilte avganger

Den store «batterirevolusjonen» startet med en norsk ferge. Nærmere bestemt MF «Ampere», som 1. januar 2015 startet sin ferd mellom Lavik og Oppedal på E39

Til tross for underdimensjonering og flere hundre innstilte avganger på ruten over Sognefjorden, beskrives verdens første batteridrevne ferge i dag som en suksess.

Fergen har håvet inn en rekke priser, og i de senere årene har flere fulgt i Amperes fotspor, blant andre MF «Oppedal» og Austevoll-fergen MF «Husavik».

2015 var et godt år for batterinyvinninger på sjøen. I august hadde Siemens bygd videre på teknologien fra Ampere og levert de elektriske løsningene til verdens første batteridrevne sjark.  En lokal fisker fra Tromsø fikk sin månelandingsopplevelse da han som første mann i verden tok steget ned i den utslippsfrie sjarken.

Selvstyrende passasjerbåt

Norge har også vært tidlig ute på offshore-fronten. Bømlo-rederiet Eidesvik Offshore ble i oktober 2017 verdens første offshorerederi som erstattet en motor med batteri om bord i et skip. Deres «Viking Princess» ble dermed historisk.

Kystverket har slengt seg på batteribølgen, og flesket til med to hybridfartøy. Den siste i rekken – OV Ryvingen – skal stå klar i løpet av høsten.

Og ikke nok med det. Etter alt å dømme kan fiolinentusiaster i nær fremtid få seg en unik opplevelse når en selvstyrende, elektrisk båt skal frakte dem til Ole Bulls gamle hjem på Lysøen utenfor Bergen.

Få også med deg:

  • En intern arbeidsgruppe er i gang med å kartlegge praksis og forskjeller mellom OECD-medlemmene når det gjelder HMS-spørsmål. I spissen av gruppen sitter Det norske Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek), og målet er å lage et sett med “felles råd” i løpet av året.
  • Nå kommer det så mange cruiseskip til Bergen at de har sett seg nødt til å avvise flere av dem. Bare i 2018 kommer det rundt 332 skip til byen, og Bergen havn har til nå avvist 15.
  • Quatro Laks og Fjord Drift har bestilt hver sin arbeidskatamaran i aluminium fra Risnes Marine Craft AS. Byggingen av båtene skal skje ved verftet i Rosendal i samarbeid med Rosendal Marineservice og leveres til sommeren.
  • Ifølge tyrkiske Hürriet Daily News har Mark Zuckerberg kjøpt den norskbygde yachten «Ulysses». Kjøpesummen er ukjent, men Zuckerberg skal ha fått avslag på et opprinnelig bud på godt over 100 millioner dollar. (DN)