Rolls-Royce meldte i slutten av januar at de skal reorganisere fra fem til tre divisjoner. Som en del av den endringen har konsernet besluttet å gjøre en evaluering av Marinedivisjonen, med salg som et mulig utfall.

Marinedivisjonen har totalt 3600 ansatte. Rundt 1.600 er i Norge, og rundt 1.400 av disse arbeider på Sunnmøre; i Ulsteinvik, Hjørungavåg, Ålesund, Brattvåg og på Longva.

I oversikten under ser du hvor mange som jobber på hvert sted:

Utfallet av prosessen er fortsatt ikke klart, og Rolls-Royce åpner for at salget kan bli lagt i skuffen.

Men blant de potensielle kjøperne det spekuleres i finner vi flere spennende selskaper.

Blant de utenlandske er tyske Siemens blitt nevnt, sammen med amerikanske General Electric, sveitsiske ABB og finske Wärtsilä.

Flere arbeidstakerorganisasjoner i Norge jobber for et samlet salg til en norsk aktør. Her har både Kongsberg og Aker vært nevnt som aktuelle kjøpere.

I slike prosesser er det også vanlig at private equity-selskap viser interesse, skriver Nett.no.

Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk vil ikke kommentere spekulasjonene, men sier interessen er stor.

Et avgjørende moment ved et eventuelt salg, vil selvfølgelig være prisen.

Rolls-Royce sin finansavdeling vil ikke opplyse hva prisen på marine-divisjonen er.

– Det kan vi dessverre ikke kommentere, skriver kommunikasjonsdirektør Richard Wray ved London-kontoret i en e-post til Sysla.

Få også med deg:

Kolliderte med fiskebåt og kantret i Den engelske kanal

Det russiske mannskapet på syv kom seg i redningsflåtene før det norskeide skipet kantret. Fartøyet var nesten fullastet med stål og hadde 48 tonn diesel om bord.

Les også den siste saken vår: Her slepes det kantrede lasteskipet til havn for å få ut 48 tonn diesel

Første skip med vindturbiner er kommet til Fosen

Det første av 18 skip med komponenter til Europas største landbaserte vindkraftprosjekt, har lagt til ved Monstad kai.

Dårlig 2017 kostet 835 stillinger i DNV GL

Verdens største klasseselskap for shipping, DNV GL, hadde et fryktelig år i 2017. Det kommende året blir også hardt, og trimmingen av selskapet er sannsynligvis ikke over, sier finansdirektør Thomas Vogth-Eriksen. (Shippingwatch)

Åpner for at gjeld blir egenkapital

Hardt pressede Oceanteam åpner for å omgjøre gjeld til egenkapital for å berge selskapet. (Finansavisen)

Kjøpte ut tysk medeier for 12 mrd. kroner

Stiftelsen Det Norske Veritas overtok eierandelen på 36,5 prosent som det tyske selskapet Mayfair hadde i DNV GL Group. Kjøpesummen er finansiert med et banklån på inntil 8 milliarder kroner, mens stiftelsen betalte resten av egne midler. (Finansavisen)