Det skriver Skipsrevyen i dag.

Den innovative ansatte ved ulltøyprodusenten i Ålesund hadde fått med seg at et svensk marinefartøy var bygget blant annet av karbonfiber. Stoffet ble levert i nøster, noe som var gjenkjennelig for Sunde. Dette var starten på arbeidet for å lage et produkt av strikket karbonfiber.

Etter fem år med forsøk var produktet ferdig utviklet. Resultatet var strikkede plater av karbonfiber som er svært lett og ekstremt sterkt. Det brukes i dag i fly, skip tog og vindmøller, skriver Skipsrevyen.

Blant annet i Future of the Fjords – den nye og prisvinnende helelektriske fjordcruisebåten til selskapet The Fjords. Turister som skal mellom Gudvangen og Flåm skal seiles rundt på et batteri, 40 ganger så sterkt som hos en el-bil. Skipet er bygget blant annet av de strikkede karbonfiberplatene Johan Sunde har utviklet.

Skipet har kostet selskapet 144 millioner korner, skal kunne huse 400 passasjerer og kjøre 30 nautiske mil med en fart på 16 knop. Batteripakken på skipet er på 1800 kWt, omtrent 40 ganger så stor batterikapasitet som i en el-bil.

– Det er mange som har bidratt i utviklingen av produktet, men ideen om å strikke skip var min, sier Sunde til Skipsrevyen.

Få også med deg:

  • Akastor med milliardavtale for Equinor: Skal gjøres fra et av verdens dyreste offshore-skip, AKOFS Seafarer.
  • Milliardærene Endre Glastad fra Farsund og Leif Hübert fra Søgne kjøper det aller meste av hjørnesteinsbedriften Båtservice i Mandal. – Her skal vi bygge noe utrolig spennende, lover tidligere toppsjef i National Oilwell Varco, Tor Henning Ramfjord, som blir sjef for det nye selskapet. (DN)
  • Tidewater tror på vedvarende lav flåteutnyttelse og lave rater som følge av overkapasitet i markedet for offshore serviceskip. (Finansavisen)
  • Standard Drilling tror på bedre tider for plattformforsyningsskip. (Finansavisen)
  • Eidesvik Offshore-sjef Jan Fredrik Meling venter et fornuftig supplymarked i Nordsjøen i sommer, men advarer mot risikoen for at for mange forsyningsskip tas ut av opplag. (Finansavisen)
  • Jan Petter Sissener er svært fornøyd med Arne Blystads salg av Songa Bulk og laster opp med flere aksjer. (Finansavisen)
  • Forhandlingene om en sammenslåing av Songa Bulk og greske Star Bulk Carriers startet i vinter. Initiativet kom fra Clarksons Platou Securities. (Finansavisen)