Det ble klart da Samferdselsdepartementet i dag la frem sin innstilling til hvem som skal drifte den tradisjonsrike kystruten mellom Kirkenes og Bergen.

Hurtigruten, som har anløpt de 34 anløpene langs skipsleia de siste 125 årene, valgte til slutt kun å by inn 7 skip.

– Vi så ganske tidlig at der var andre som hadde bydd inn så lavt at vi ikke var i nærheten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Den han snakker om er Per Sævik.

Slik skal båtene til Sævik se ut.

Serie-gründeren fra Fosnavåg vant frem med tilbudet sitt om å bygge fire nye skip til kystruten, og drifte disse.

Sævik kontrollerer blant annet offshore-rederiet Havila Shipping og er også største eier i verftsgruppen Havyard, som skal bygge skipene.

Med det vil Skjeldam og Hurtigruten ha fire skip til overs når den nye anbudsperioden starter i 2021.

Skjeldam sier de tre nyeste båtene deres, MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken, samt de nye hybridskipene som er under bygging, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, da vil tas ut av kystruten.

– Det er fordi vi ser at de har det største kommersielle grunnlaget, sier Skjeldam.

Selv om Hurtigruten tapte anbudet på fire avgangsdager fra Bergen, skal de ha avganger disse dagene likevel. Og det er altså de nyeste båtene som skal betjene disse avgangene.

– Planen er at skipene skal gå til færre anløpssteder, og det blir ingen nattanløp. Det blir rene reiselivsseilinger, sier Skjeldam.

Disse båtene vil ikke få ta med seg lokalpassasjerer, som skal seile mellom en havn og den neste.

– Det er beklagelig. Vi kan ta med oss norske passasjerer fra Bergen til Kirkenes, men ikke mellom to stopp.

Lokalpassasjerer må da altså seile med Havilas båter fra Bergen disse dagene.

Andre saker fra oss i dag:

Her undersøker dykkere vraket

Norskeide Britannica Hav er slept til havn i Frankrike, og inspiseres av dykkere før det skal snus. Ifølge rederisjefen er det betydelig mindre diesel om bord enn først antatt.

Denne 75 meter lange nye tråleren går på batteri

Men design fra Stord, støtte fra Enova, og byggekontrakt til Tyrkia.

Leverer kombinert garn- og linebåt til finnmarksrederi

Med det har verftet en ordrereserve på 540 millioner de neste to årene.

Nyheter fra andre

– Tabbe sendte EMGS til himmels

Sparebank 1 Markets glemte å ta bort anbefalingen på EMGS i sin morgenrapport. Det sendte aksjen i været. Etter det Finansavisen kjenner til, var det ingen nyheter i markedet som skulle gi grunn for et så stort kurshopp. (Finansavisen)

Kreditorene overtar kriserammet offshoreselskap

Det blir bare smuler igjen til dagens aksjonærer av det kriserammede offshoreselskapet Oceanteam. Selskapet, med base i Bergen, er i en dyp krise, og sliter med å betale regningene. I går trakk styrelederen seg. (DN)