Sola TS eies og driftes av det greske rederiet Tsakos Energy Navigation, som opererer en flåte på 62 skip.

Det er Equinor som leier inn skipet.

De inngikk en kontrakt med Tsakos i 2013, og bestilte fem skip til fem års kontrakter. Siden utøvde Equinor opsjonene i kontrakten, og fikk bygget ytterligere fire fartøy.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook

DN har tidligere regnet seg frem til at kontrakten på de ni skipene, som ble levert på ett år, er på totalt rundt seks milliarder kroner.

Sola TS, som er 44 meter bred og veier 62.557 tonn, er ett av disse.

Fullastet med olje

Ifølge Vesselsvalue er verdien på skipet i dag nesten 38 millioner dollar – cirka 316 millioner kroner etter dagens vekslingskurs.

Dette er bevegelsene til skipet det siste året. Skjermdump: Vesselsvalue.com

Det 250 meter lange fartøyet er nesten helt nytt. Det ble bygget hos Daewoo sitt verft i Mangalia i Romania, og levert i april 2017.

Den totale vekten skipet kan bære av last, drivstoff, forsyninger, besetning og passasjerer er 112.700 tonn.

Båten var fullastet med olje da den forlot Sture-terminalen klokken 03.30 natt til torsdag, med los om bord og slepebåten Tenax som eskortefartøy.

En halv time senere kolliderte det med fregatten KNM Helge Ingstad, som senere rente på grunn og nå står i fare for å synke.

Følg direktesendingen om havariet her

Dette bildet viser den utseilte ruten til Sola TS. Da hovedredningssentralen fikk melding om ulykken klokken 04.03 var dette posisjonen til skipet. Tiden hos Marine Traffic oppgis som UTC, som er én time bak norsk tid. På tidspunktet hadde tankskipet nylig svingt til styrbord og senket farten noe etter å ha gått nesten rett nordover etter det forlot Sture. KNM Helge Ingstad sendte ikke sin posisjon på AIS da ulykken skjedde. Skjermdump: Marinetraffic.com

Årsaken til ulykken er fortsatt ikke kjent. Hendelsen etterforskes av politiet og Havarikommisjonen. Ingen ble alvorlig skadet etter sammenstøtet.

Ingen ble skadet på tankskipet

På vegne av selskapet skriver MTI Network i London i en e-post til Sysla at mannskapet på tankskipetSola TS  ikke har rapportert om forurensning som følge av kollisjonen.

Ingen av mannskapet skal heller være skadet, mens skipet har fått mindre skader etter sammenstøtet.

Les også: Ekspert mener fregatten hadde vikeplikt

– Vi har forstått at fregatten ble skadet og senere gikk på grunn. Vår bekymring er for sikkerheten til de involverte, skriver de i e-posten.

Ivar Moen, talsmann ved Forsvarets Operative Hovedkvater, sier til Sysla at åtte av mannskapet på KNM Helge Ingstad fikk lettere skader som følge av sammenstøtet.

Se video av evakueringen her

Kan gå til Mongstad for inspeksjon

Tsakos Energy Navigation sin talsmann Patrick Adamson skriver at Sola TS blir i området hvor ulykken skjedde inntil videre.

Deretter vil skipet gå for egen maskin tilbake til Sture eller til Mongstad.

– Der vil skipet bli inspisert før det fortsetter til Storbritannia for å losse, skriver han.

Les også: Havarikommisjonen skal granske ulykken

MTI Network skriver at rederiet Tsakos Energy Navigation umiddelbart satte i gang nødprosedyrene da ulykken ble kjent.

Ledelsen er i kontinuerlig kontakt med skipets kaptein og lokale myndigheter, og vil samarbeide fullt ut i etterforskningen av ulykken, skriver de.

Flaggstaten samarbeider med norske myndigheter

Tankskipet er flagget i Malta. Sjøfartsmyndighetene i landet henviser videre til en egen etterforskningsgruppe – Marine Safety Investigations Unit, som ledes av Kevin Ghirxi.

Ghirxi sier til Sysla at de er varslet om ulykken og bistår norske myndigheter.

Redningsmannskaper kjemper torsdag for å hindre at fregatten synker. Foto: Eirik Brekke

– Vi tilbyr dem all den informasjonen vi har, slik vi er forpliktet til, sier han.

Havarikommisjonen bekreftet overfor Sysla at de vil granske ulykken i Hjeltefjorden. Politiet vil også gjennomføre undersøkelser.

Ifølge Ghirxi vil de etter alt å dømme ikke gjennomføre en selvstendig gransking.

– Vi har et svært godt samarbeid med norske myndigheter, sier han.

De vil imidlertid mest sannsynlig utarbeide en rapport som tar ut læringspotensialet etter hendelsen.

Klasset av DNV GL

Forsikringsselskapet Gard bekrefter at de er delaktig i forsikringen til tankskipet med en liten kaskoandel.

– Gard har ikke ansvarsforsikring på Sola TS, skriver Svein Buvik i selskapet i en e-post til Sysla.

Det er DNV GL som har klasset skipet. Klassing er en gjennomgang av skipets tekniske stand og prosedyrer, for å forsikre at det oppfyller myndighetenes krav.

Ifølge rederiet er skipet i perfekt teknisk stand.