For femte gang har Austevoll-rederiet et skip i flåten som bærer navnet Skandi Bergen.

I dag overtok rederiet driften på ankerhåndteringsfartøyet Far Shogun, som ble med Farstad inn i stor-rederiet Solstad Farstad.

Å drifte skipet er og alt DOF skal gjøre foreløpig, men rederiet har opsjon på å kjøpe fartøyet til en pris som tilsvarer utestående gjeld, eller rundt 50-60 prosent av historisk byggekostnad.

Nybyggprisen på skipet skal ha vært rundt 600 millioner kroner.

– Lykkenavn

Nå ligger det uten kontrakt i Singapore, men hvis de tidligere navnesøstrenes skjebne er noen indikator, vil det gå riktig godt med Skandi Bergen.

– Det har vært et lykkenavn for oss, sier administrerende direktør Mons Aase i DOF.

Den første Skandi Bergen de hadde, kom faktisk og fra Farstad.

I 1996 kjøpte DOF det 1987-bygde forsyningsskipet, som lå i et komandittselskap, for 115 millioner kroner. Ti år etter, i 2006, solgte DOF den samme båten til Indiafor 225 millioner kroner, altså med en eventyrlig gevinst på hele 110 millioner.

Millionene rullet inn

Allerede neste år skulle DOF få levert et nybygg ved navn Skandi Bergen, men skipet skiftet navn til Ocean Protector da hun gikk på kontrakt med australske myndigheter. I fjor ble sipet solgt, en transaksjon som ifølge Skipsrevyen frigjorde omtrent 300 millioner kroner etter tilbakebetaling av gjeld på skipet.

I mai 2012 skulle DOF etter planen få overlevert et nytt Skandi Bergen, men noen måneder før leveringen ble fartøyet solgt, også dette til Australia.

Etter den daværende kursen var prisen 740 millioner kroner, og den bokførte gevinsten endte ifølge DN på mellom 150 og 200 millioner kroner.

DOF bestilte ganske umiddelbart et nytt Skandi Bergen, men også dette ble solgt, denne gangen til Kina, for i overkant av 900 millioner kroner.

Det ga en regnskapsmessig gevinst på rundt 200 millioner kroner.

– Vet ikke før vi har prøvd

Til sammen er altså DOF sin gevinst på skip ved navn Skandi Bergen så langt på over 700 millioner kroner, bare på salg.

DOF-sjef Mons Aase tar imidlertid ikke for gitt at det nye Skandi Bergen vil bli like innbringende.

– Det gjenstår å se, vi vet ikke det før vi har prøvd, sier han.

Skipets eie ligger i et selskap utenfor DOF.

– Kommer dere til å benytte dere av opsjonen om å kjøpe det?

– Hvis det ikke er butikk i det med de betingelsene som ligger der, vil alle i denne bransjen slite, sier han.

– Tillitserklæring

Austevoll-rederiet drifter allerede to båter på vegne av banker.

Før jul ble storbanken Nordea rederi, som en følge av refinansieringsplanen av Olympic Shipping, da långiverne tok over fartøyene Olympic Commander og Olympic Hera.

Senere ble det kjent at DOF har inngått avtale med ny eier om å drive skipene, og med samme kjøpsopsjon som på Farstad-skipet.

Subseafartøyet Olympic Commander får det nye navnet Skandi Darwin, mens ankerhåndterings- og konstruksjonsfartøyet Olympic Hera omdøpes Skandi Hera.

Etter det Sysla kjenner til skal det være en annen bank enn Nordea som har plassert Far Shogun hos DOF.

– Jeg vil ikke kommentere det. Men vi ser det som en tillitserklæring å bli spurt om å lede og drifte dette fartøyet, sier Aase.