Rederiet Hardhaus AS i Bekkjarvik har det siste året samarbeidet med Salt Ship Design AS på Stord om en ny snurper/tråler.

Nå har de fått støtte fra Enova, og alt er klart for byggestart. Fartøyet blir 75 meter langt og skal bygge ved det tyrkiske verftet Cemre Shipyard.

Tråleren får hybrid fremdrift ved bruk av både diesel og batteri. I meldingen fra Salt Ship Design påpekes det at også dekksmaskineriet og varmegjenvinning blir elektrisk.

Dette hadde ikke vært mulig uten Enova-støtte, mener skipsdesignselskapet på Stord.

Rederiet Hardhaus har, ifølge meldingen, fokusert særlig på blant annet fribord og stabilitet. Modelltestprogrammet for det nye fartøyet er ennå i startfasen, så utviklingsarbeidet kommer til å fortsette en stund til.

Skipet er utstyrt med en batteribank som skal brukes til “peak shaving”, altså oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotoren, som igjen skal redusere utslipp og slitasjer.