Merk: Denne saken ble publisert 21. juli 2015. Den 8. august 2017 har motoren passert 311.000 timer. 

Hurtigrutens nyeste skip, som for tiden ligger i opplag i Sverige i påvente av at det skal bygges om for hurtigrutefart, har en helt utrolig historie.

Det har også hurtigrutens eldste skip, MS Lofoten, hvor Eivind Lande er kaptein.

– Det er i utgangspunktet en meget solid bygget motor, men så er det også et fantastisk vedlikehold som er utført over 51 år, sier Lande til Maritime.no i det skipet er på vei inn til Nesna tirsdag formiddag.

Man må nærsagt lukte og høre seg frem til om det er noe feil med maskinen

Sist lørdag klokken 14.59 hadde skipet, som ble døpt og sjøsatt 7. september 1963, gått 300.000 timer.

– Det er etter det vi klarer å finne den mestgående maskinen som fortsatt er i passasjerdrift – i verden, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten.

185 ganger rundt ekvator

Den utseilte distansen når milepælen nås, vil være 4.000.000 NM (7.408.000 km). Det tilsvarer 9,6 ganger tur/retur månen, eller 185 ganger rundt ekvator.

Fakta
  • MS “Lofoten” ble døpt av Asbjørg Bergsmo og sjøsatt 7. september 1963.
  • Skipet gikk også i ”ekspressruten” i årene 1968-1982, da med anløp Longyearbyen, Svalbard. Bygd i stål, bortsett fra overbygget på brodekket (aluminium). Bruttotonnasjen er 2 621 tonn.
  • Skipet har to kjølerom, og totalvolumet på lasterommene er 708 m3.
  • Toppfart på 17,5 knop (under prøveturen)
  • MS “Lofoten” har fire dekk og hadde ved levering 53 køyeplasser på 1. plass (1. klasse), og 180 køyeplasser på 2. plass. I dag har skipet 171 køyeplasser fordelt på 91 lugarer, og ingen klasseinndeling. Hun er sertifisert for 400 passasjerer i kystfart.

MS Lofoten i Sortlandsundet. Foto: Hurtigruten

– Å holde en maskin i drift så lenge er en bragd og samtlige maskinister på MS Lofoten kan være stolte av dette. Det betyr et fantastisk godt vedlikehold og håndverkutførelse, sier Lillebo.

Motoren er er en sjusylindret Burmeister & Wain – B&W – bygd på lisens ved Akers mek. Verksted i 1963. Dette er en krysshodemotor med typebetegnelse B&W DM 742 VT2BF-90.

Motoren er totalt 6,3 meter høy og veier 115 tonn. Sylindervolumet er på 872 liter. Normalt omdreiningstall er 200 per minutt, og dette gir skipet en fart på ca. 15 knop.

22,7 milliarder tenninger

Her er det maskinen har vært gjennom:

  • Forbruk drivstoff: 114.000.000 liter
  • Antall stempelsjauer: 110
  • Overhaling av eksosventiler: 600
  • Omdreininger propell: 3.240.000.000
  • Stempelslag/tenninger: 22.680.000.000

– Verdens lengstgående dieselmotor

Skjermdump fra Youtube

Det er ikke bare Hurtigruten selv som er imponert over dieselmotoren. Også forfatter Dag Bakka jr er en beundrer, skriver NRK.

Bakka jr har skrevet 40 bøker om maritim historie og er redaktør av tidsskriftet «Skipet» som blir utgitt av «Norsk Skipsfartshistorisk Selskap». Han gir Hurtigruten rett i at dette trolig er verdens lengstgående dieselmotor.

Se også: Les den utrolige historien om Hurtigrutens nye skip

– Jeg kan ikke skjønne hvilke andre skip det skulle være som har seilt like langt og like lenge med samme dieselmotor som MS Lofoten.

– Må lukte oss frem til feil

Foto: Hurtigruten

Maskinsjef Kristian Arnesen sier det meste er igjen av motoren som ble levert i 1963.

– Toppene, sylinderforinger, stempel, eksosventlier og andre slitedeler er byttet. Men ingen av hovedkomponentene, som veiva, krysshodene eller rammen er skiftet, sier han.

Han må være tidlig ute med å forutse hva de vil trenge av nye deler. Selv om Hurtigrutens eldste skip har et delelager på Stokmarknes, må det meste bestilles fra Danmark.

– Da må vi frem med tegningene og få det støpt og maskinert. Heldigvis har vi et veldig godt samarbeid med MAN i Danmark, men likevel tar det minimum et halvt år å få deler, sier Arnesen.

Han legger ikke skjul på at han har fått et spesielt forhold til maskinen han har skjøttet i åtte år.

– Man må ha litt spesielle kunnskaper for å jobbe med dette. Det er nesten ikke alarmer på hovedmotoren, så man må nærsagt lukte og høre seg frem til om det er noe feil, sier han.

På grunn av en misforståelse skrev Maritime.no først at det er førstkommende lørdag rekorden blir satt. Det riktige er at 300.000 timer ble rundet sist lørdag.

Vi ser at denne saken blir delt i sosiale medier med jevne mellomrom, og minner om at informasjonen ikke har vært oppdatert siden den første gang ble publisert i juli 2015.

Under kan du se flere Youtube-videoer fra det legendariske maskinrommet