Skjermdump fra Fjord1 sin årsrapport 2017.

Fjord1 leverte sin årsrapport mandag morgen. Her kommer det frem at selskapet har skrudd til investeringene betraktelig i året som gikk, og driftsoverskuddet er det største i fergerederiets historie.

Driftsoverskuddet før av- og nedskrivinger endte på 985 millioner kroner i 2017, mot 730 millioner året før.

Omsetningene økte med 17 prosent fra 2016 til 2017, fra om lag 2,4 milliarder kroner til cirka 2,8. I årsrapporten skriver selskapet at de opprettholder posisjonen som Norges ledende fergeselskap ved at de signerte to fergekontrakter i løpet av fjoråret.

Fjord1 AS

  • Det største fergeselskapet i Norge, med oppdrag fra Rogaland i sør til Finnmark i nord.
  • Hovedkontoret ligger i Florø.
  • Selskapet har cirka 1300 ansatte.

Styret mener selskapet er godt posisjonert for gode resultat i fremtiden. De skriver i rapporten at fordi driftsmarginen (EBIT) er på 26,2 prosent, foreslår de å betale utbytte på 270 millioner kroner i 2017.

Resultat før skatt økte med over 100 millioner kroner i 2017, fra 599 millioner kroner til 714.  Både fjoråret og 2016 var rekordår for fergerederiet.

Konserndirektør Dagfinn Neteland forklarte til BT i fjor at rekordresultatet hang sammen med en systematisk jobbing for å få til stabilitet av driften, uten uhell.

(Artikkelen fortsetter under grafen).

De stadig større overskuddene henger tett sammen med at antall uhell har sunket betraktelig de siste årene. Skjermdump: Fjord1

En ulykke hvor en ferge smeller i en kai, og ødelegger både fartøyet og kaien, er fryktelig dyr for et fergerederi. Det betyr leie av reserveferge med dagrater opp mot 100.000 kroner, doble mannskapsskift og høye verkstedsutgifter.

Gjennom 2017 hold antall ulykker seg stabilt lavt sammenlignet med året før (se graf over).

– Hver slik stopp er en katastrofe både for oss og passasjerene. Derfor har vi over tre – fire år gjennomført en rekke programmer for å unngå dem, sa Neteland i fjor, og la til at å drive ferger handler om effektiv logistikk over år.