Fjellstrand melder nå at skroget til Fjord1 sin nyeste elektriske katamaran-ferge er sjøsatt. Skipet som er utviklet av Fjellstrand verft skal frakte biler og passasjerer på fergestrekningen Halhjem-Våge i Hordaland.

I sommer skal skroget males og utrustes med sidepropeller ved Halsnøy Dokk. Deretter går turen videre til Fjellstrand verft på Omastrand, hvor skipet skal ferdigstilles med skipsutstyr. Den helelektriske aluminiums-fergen bygges for fergegiganten Fjord1.

Byggeverftet har erfaring med elektriske ferger. Det var også Fjellstrand som bygget verdens første batteriferge, MF Ampere.

Skroget til el-fergen. Foto: Fjellstrand

60 prosent lettere

Fergen som nå skal utrustes skal oppnå større fart og lengre rekkevidde enn tidligere katamaranferger fra verftet. El-fergen blir 87 meter lang, 21 meter bred og har en kapasitet på 120 biler og 296 passasjerer. Batteripakken har en kapasitet til å drive fergen hele den 12.5 kilometer lange ruten.

Valg av aluminium har ifølge verftet vært viktig. Materialet gjør skipet 60 prosent lettere enn tilsvarende ferger bygget i stål. Ifølge Fjellstrand er det dette som gjør det mulig å drive skipet over lengre distanser utelukkende på elektrisk drift.

Fergen er planlagt levert i desember i år.