For første gang har et av Skangas’ fartøy både avkjølt tankene og leverte flytende naturgass (LNG) i én operasjon. Det skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

Operasjonen skjedde i Danafjorden utenfor Gøteborg i helgen, da mottakerfartøyet LEG/C Navigator Aurora fikk overlevert 500 mt LNG på en reise mellom Sverige og Sør-Europa. Operasjonen ble ifølge Skangas ansett som en stor suksess.

Kombinert nedkjøling og drivstoffdrift

Å gå fra å bruke dieselolje til LNG krever en nedkjøling av mottaksskipets bunkerstanker til minus 160 grader. Denne tidkrevende operasjonen er mulig med Navigator Auroras design, som lar skipet forkjøle sine drivstoffgassbeholdere før LNG fylles på, noe som reduserer nedkjølingsperioden betydelig.

Totalt tok bunkeroperasjonen mindre enn 24 timer.

Økt interesse

Operasjonen skiller seg fra tidligere oppdrag, da den inkluderte nedkjøling. Skangas beskriver gjennomføringen som en milepæl for næringen. Operasjonen var i tillegg den største for Skangas’ skip Coralius hittil.

– Vi opplever økt interesse fra rederier med tanke på å få LNG direkte fra et bunkerfartøy. På grunn av denne operasjonen har vi også fått mye verdifull erfaring, sier Gunnar Helmen, salgssjef Marine i Skangas i pressemeldingen.