Klokken 19 en kveld i forrige uke kjører en personbil ut gjennom porten på Haakonsvern. Inne i bilen sitter fem arbeidere som har vært på jobb siden klokken 07.00 på morgenen.

De er hyret inn av bemanningsselskapet Adecco. Oppdrag: Å sveise igjen de store hullene i skroget på KNM «Helge Ingstad».

– Det er veldig hardt arbeid, sier en av de polske arbeiderne som BT har snakket med. Han forteller om slitsomme arbeidsdager og tøffe arbeidsforhold.

– Vi jobber helger i tillegg og får den samme timelønnen uansett. Vi får heller ikke overtidsbetaling, sa mannen sist uke.

Var under tidspress

4. mars i år klappet den 140 meter lange lekteren «Boabarge 33» til kai på Haakonsvern, med havaristen KNM «Helge Ingstad» oppå. Hevingsoperasjonen var endelig i mål.

Drøye fem uker seinere kunne Forsvaret onsdag sette fregatten på vannet igjen. Digre stålplater var sveiset utenpå de store sårene i skroget, og fregatten var atter tett.

Leien av kjempelekteren kunne avsluttes, og med det også en stor, løpende utgift for Forsvaret.

Onsdag denne uken kunne KNM «Helge Ingstad» atter flyte på egen kjøl. Mye av jobben med å lappe sammen skroget har polske platearbeidere gjort. EMIL WENAAS LARSEN / FORSVARET

– Det har vært en intensiv arbeidsperiode som gjør at vi i dag sjøsetter KNM «Helge Ingstad» i henhold til planen, sa kommandørkaptein og prosjektleder Håvard Mathisen i Forsvarsmateriell.

Hvor intensivt arbeidet hadde vært, har ikke vært kjent før nå. Heller ikke at lovverket for norsk arbeidsliv er blitt brutt underveis.

Flere underleverandører

Det er ikke Forsvaret selv som har tettet KNM «Helge Ingstad». Sveisejobben har vært satt vekk til det norske selskapet OneCo.

Forsvaret har siden 2017 hatt en rammeavtale for skipsteknisk vedlikehold på fregattene med OneCo Technologies AS.

– I avtalen inngår også bistand ved havarisituasjoner. Den er den biten vi har brukt nå, sier Helge Olsen, seniorrådgiver for Vedlikehold Sjø i Forsvarets Logistikkorganisasjon.

OneCo har deretter hentet inn hjelp fra blant andre bemanningsbyrået Adecco.

236 kroner i timen

Både norske og polske arbeidere har vært leid inn. Ingen av arbeiderne BT har snakket med ønsker å stå frem med navn eller bilde. De frykter at det vil gi dem problemer med arbeidsgiveren.

Men Bergens Tidende har sett en av avtalene som er inngått mellom Adecco og polakkene. Den gjaldt for cirka en måned, og legger opp til såkalt «gjennomsnittsberegning av arbeidstid». Det innebærer at det er lov å arbeide inntil 54 timer på en uke, i en kortere periode.

Oppdragsbeskrivelsen sier at det skal arbeides 11 timer mandag til fredag. Da er en times pause trukket fra. Foto: Rune Sævig

Samtidig sier oppdragsbekreftelsen, som BT også har sett, at avtalt arbeidstid er 55 timer hver uke. Det skal arbeides fra kl. 07 på morgenen til kl. 19 på kvelden, fem dager i uken. Med fratrekk for en times matpause blir daglig arbeidstid 11 timer.

Dette betyr at den effektive arbeidstiden er satt til 55 timer i uken. Det er en time mer enn Arbeidsmiljølovens grense.

Utfylte timelister viser at det er blitt rapportert inn 12 timers dager fra mandag til og med lørdag. Enkelte har også arbeidet søndager. Foto: Rune Sævig

Flere av de innleide platearbeiderne har også jobbet langt mer enn dette. Bergens Tidende har dokumentasjon som viser at enkelte har arbeidet 66 timer i uken, mandag til lørdag.

BT har i tillegg snakket med flere kilder som sier at flere av arbeiderne har arbeidet alle ukens syv dager, fra kl. 7–19.

77 timers arbeidsuke

Det gir 77 timers arbeidsuke, og er mye mer enn noen har lov til å arbeide:

Ifølge Arbeidstilsynet er det i utgangspunktet ulovlig å jobbe ut over 54 timers uker, dersom det ikke er søkt om og gitt dispensasjon. Det kan gis enten av Arbeidstilsynet, eller av fagforeningen, i tilfeller der det er inngått tariffavtale med en stor fagforening.

– På toppen av dette kan det i enkelte tilfeller bli arbeidet overtid. Men da skal det være et særlig, tidsavgrenset behov. Og nødvendigheten skal drøftes med de tillitsvalgte på forhånd, sier Jens Erik Romslo, avdelingsleder i Arbeidstilsynets arbeidstidsenhet.

Det er lov å arbeide inntil 54 timer i uken, heter i det i avtalene arbeiderne har inngått med Adecco. I realiteten er det blitt arbeidet mye mer. Foto: Rune Sævig

BT har ikke funnet spor i Arbeidstilsynets offentlige vedtaksregister av at det er gitt dispensasjon for mer enn 54 timers uker på KNM «Helge Ingstad». Fagforeningen sier at heller ikke de har gitt dispensasjon til å jobbe så mye.

– Det er helt utenkelig at vi har gått med på en slik arbeidstidsordning. Og dersom det er blitt arbeidet så mye som dere sier, er det totalt ulovlig, sa distriktssekretær Geir Olsen i Fellesforbundet mandag.

Heller ikke med dispensasjon ville arbeidstidene på Haakonsvern vært innenfor regelverket.

Arbeidsmiljøloven slår fast at det uansett må sørges for at den samlede arbeidstiden «ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke». På Haakonsvern har det ifølge BTs opplysninger blitt arbeidet 77 timers uker ved mer enn ett tilfelle.

Bekrefter avvik

Etter å ha blitt konfrontert med BTs opplysninger, bekrefter Adecco at det har skjedd brudd på arbeidstidsbestemmelsene.

– Vi har etter en gjennomgang av timelister mottatt denne uken, konstatert at det har vært avvik på maksimalt antall timer pr. uke for noen av våre ansatte, skriver Erling Kornkveen, direktør Construction & Engineering i Adecco i en e-post.

Han understreker at Adeccos personell jobber i henhold til likebehandlingsprinsippet og følger kundens, altså OneCos, arbeidstidsordning.

– Dette vil bli undersøkt ytterligere, og gjennomgått med prosjektet slik at dette ikke skjer igjen, skriver Kornkveen.

Kornkveen vil ikke svare på hva gjennomgangen har vist når det gjelder hvor mange timer arbeiderne har jobbet.

Fregatten ble fraktet til Haakonsvern på lekteren «Boabarge 33» 4. mars i år. Siden har den innleide lekteren ligget på Haakonsvern, i påvente at skroget skulle bli tettet. Foto: Bård Bøe

OneCo: Krevende å holde oversikt

Sjef for fabrikasjon og tørrdokk hos OneCo Safe Yards, Kjell Olsen, sier det har vært krevende å holde oversikten over hvor lenge hver enkelt jobber.

– Det er mange som arbeider her. Noen går hjem kl. 15, noen går kl. 17. Jeg styrer jobben og passer på at vi blir ferdige når vi skal, sa Olsen mandag.

– Ingen er truet med AG-3

Han mener de ansatte også har et visst ansvar for ikke å passere grensen for tillatt arbeidstid.

– Det er ingen her som står med AG-3 og sier «jobb!». Alle er spurt om de vil være med på denne jobben. Det er full frivillighet. Hva er problemet?

– Du mener dere har fulgt loven?

– Selvfølgelig. Jeg har ikke detaljkunnskap om folk klarer å lure seg til noen ekstra timer. Men de har et personlig ansvar også.

– Hvor mange timer skal det maksimalt jobbes per uke på dette prosjektet?

– 54 timer.

En OneCo-arbeider går over kaien på Haakonsvern. Det norske selskapet har en rammeavtale med Forsvaret om vedlikehold på fregattene. Den har også utløst arbeid på havaristen KNM «Helge Ingstad». Foto: Ørjan Deisz

– Så dersom det er arbeidet ut over det, så er det fordi noen har lurt seg til å jobbe mer enn de har lov til?

– Ja. Jeg skjønner ikke at noen klager på at de jobber lenge, når de skriker etter å få flere timer for å få mer i lønn. Om de jobber 12 timer en lørdag, så får de 12 timer betalt, sier Olsen og viser ellers til daglig leder i OneCo Safe Yards, Aage Oscar Langeland.

Daglig leder viser til taushetsplikt

Langeland har ikke ønsket å la seg intervjue av Bergens Tidende om denne saken, og har heller ikke svart på BTs spørsmål om hvor lange uker det har vært arbeidet.

Han skriver i en e-post:

«Grunnet taushetsplikt i prosjektet kan forhold i og rundt prosjektet ikke kommenteres. Dette gjelder alle kategorier ansatte som deltar i prosjektet, og brudd kan føre til straffereaksjoner».

Han legger at de tillitsvalgte har god dialog med OneCo og Adecco, «for å påse at alt er innenfor lover og avtaleverk».

BT vet at flere arbeidere er blitt lovet overtidsbetaling for helgearbeidet de har gjort, etter at BT begynte å stille spørsmål rundt arbeidstidene.

Kontraktene sier at lønnen er 236 kroner i timen, uten overtidstillegg.

Bergingen av fregatten hadde i begynnelsen av mars totalt kostet 640 millioner kroner.

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) sier at deres avtale med OneCo slår fast at lovverket skal følges, også når det gjelder arbeidstider.

– Vi har rett til innsyn i timelistene dersom vi ber om det. Men vi legger til grunn at lovverket blir fulgt her, sier Helge Olsen i FLO.

Han sier Adecco og OneCo må rydde opp, dersom regelverket er brutt.

– Dette er ikke noe vi har akseptert eller har ansvaret for, sier Olsen.