Dagens nyhetsbrev

Interesseorganisasjon NGO Shipbreaking melder om en dyster utvikling på strandverftene i Chittagong i Bangladesh.

Frem til september observerte NGOs Shipbreaking Platform en nedgang i antall ulykker på verftene i Chittagong i Bangladesh. De to siste månedene har ulykkesraten steget igjen.

Nå er ulykkesraten for de tre første kvartalene i år økt med 8 skader og 6 dødsfall, melder interesseorganisasjonen i en pressemelding.

– Arbeidsforholdene i alle opphuggingsverftene i Chittagong er beklagelige. Påstander om at situasjonen på verftene har blitt bedre, er misvisende: arbeidstakere er fortsatt utsatt for enorme risiko og blir drept på grunn av mangel på grunnleggende sikkerhetsprosedyrer og infrastruktur, sier NGO Shipbreaking Platforms lokale kontakt, Muhammed Ali Shahin, i pressemeldingen.

Hittil i år er 51 av de totalt 152 skipene som har blitt hugget opp i Chittagong eid av europeiske selskaper. Til tross for den pågående rettsaken har Zodiac fortsatt å selge skip til Bangladesh. Også Teekay og Berge Bulk har sendt skip til disse strendene i år.

fjor endte tilsammen 668 utrangerte fartøy på en sør-asiatisk tidevannstrand for opphugging.

Av de 227 fartøyene som hadde sin siste seilas i tredje kvartal i år, endte over halvparten på en strand i Asia.

Norges Rederiforbund har sagt nei til beaching og fraråder medlemmer å hugge skip slik.

Få også med deg:

  • I forbindelse med Statoil-prosjektene på Castberg skal det bygges nytt ro-ro kaianlegg i Hammerfest. Prislappen er på 60 millioner.
  • PSW Power and Automation hadde et blytungt år i 2015. Nå har de nylig hanket inn kontrakter for landstrøm og hybride løsninger til rundt 50 mill.
  • Moen Marin fikk has på to nye Aqua Abyss-kontrakter.
  • Etter to års pause er Maritim Trainee-ordningen vekket til live igjen. Interessen er rekordstor, skriver Finansavisen.
  • Offshorerederiet Golden Energy Offshore Services ber obligasjonseierne om å innkalle til et obligasjonseiermøte 19. desember for å vurdere et forslag om å konvertere alle utestående obligasjoner til aksjer. Det skriver Finansavisen.
  • Gigantverftet Samsung Heavy Industries vil gjøre en tegningsrettsemisjon på 1,5 billioner won, tilsvarende 10,7 milliarder kroner, innen mai for å bedre den finansielle situasjonen. Samsung venter et driftsunderskudd på 490 milliarder won i år, skriver DN.