Nylig var regnskapet for fjoråret ferdig behandlet, og tallene viser at 2017 føyde seg inn i rekken av beintøffe år for Stavanger-rederiet Simon Møkster Shipping etter at oljekrisen begynte i 2014.

Inntektene stoppet på 704 millioner kroner, ned fra 823 millioner året før. Og på bunnlinjen ble det 118 millioner kroner i minus før skatt, en forbedring fra minus 586 millioner året før. Dermed har selskapet til sammen bokført et underskudd på drøyt én milliard kroner de siste tre årene. Mye skyldes at skipenes verdi er skrevet ned med mange hundre millioner. Siden 2014 har selskapets egenkapital rast fra 1,6 milliarder til 900 millioner kroner.

– Det er flott at det begynner å se bedre ut for mange i oljenæringen, men det gjelder ikke alle, og det gjelder ikke oss. Det er det viktig å understreke, sier Anne Jorunn Møkster, administrerende direktør i familierederiet.

Noen lyspunkt finnes imidlertid. Driften gikk i pluss, og gjelden ble redusert med drøyt 10 prosent. I dag er den på 2,7 milliarder. Det er mye, men et nivå Møkster er komfortabel med. Samtidig beroliger vissheten om at den økte aktiviteten til slutt også vil komme offshorerederiene til gode.

– 2018 blir også svært vanskelig. Sommeren blir bra, men det er stor usikkerhet knyttet til høsten og vinteren. Prognosene tilsier negativt resultat også i år, sier Møkster.

Offshorerederiene er blant selskapene som er blitt hardest rammet av oljekrisen. I februar lå 137 skip i opplag uten arbeid, to av dem tilhørende Møkster. I forrige uke kom Rederiforbundets årlige konjunkturrapport, som slår fast at det blir tøft en stund til.

“Lave rater og lite aktivitet medfører at disse rederiene fremdeles står i svært krevende tider”, står det i rapporten.

Håpet er at det snur for alvor i 2019.

Få også med deg:

  • Gjennom dagen følger Sysla det historiske slepet av verdens største Spar-plattform Aasta Hansteen. Se bildene og følg med på den utfordrende ferden her.
  • Høyres Tom Christer Nilsen i Stortingets næringskomité avviser at den borgerlige enigheten om nye skipsregisterregler slår sprekker. I går sa Frps næringspolitiske talsmann Morten Ørsal Johansen at han ønsket å stemme for Aps forslag om å utsette den kommende endringen.
  • Solstad Farstad sine ankerskip Far Scout og BOS Turquesa har fått nye årskontrakter med det brasilianske oljeselskapet Petrobras.
  • Los Marine får rammeavtale med Fjord 1. – Den store fergeflåten som nå skal innom Rubbestadneset vil bety mye for driften, sier daglig leder Olav Hilmar Koløy.
  • Rederigiganten Stolt-Nielsen kan vise til mer enn en dobling av bunnlinjen i første kvartal. Trumps skattekutt har vært til hjelp.
  • Fredag er det ventet at IMO vil undertegne den nye klimaavtalen for skipsfarten på miljøkomiteens møte i London, som pågår denne uken. Land som Brasil, Panama og Argentina frykter tallfestede utslippskutt vil skade landets økonomi. (Skipsrevyen)
  • Maersk Drilling og Maersk Supply Service, som begge har vært salgskandidater, har lagd et nytt selskap. De vil ta del i milliardmarkedet for opprydding etter gamle oljefelt. (Shippingwatch)
  • Gründerrederiet FSV Group i Molde firedoblet omsetningen siden oljekrisen i 2014, og har fått inn industrimannen Kjetil Holta på eiersiden. (Finansavisen)
  • Japan og Canada skal ha tilbudt Hydro diplomatisk hjelp til å løse Brasil-krisen, sier selskapets toppsjef i et intervju med «Torp» på NRK. (E24)
  • Oceanteams redningsplan kan bli nedstemt av aksjonærene. Det betyr i så fall konkurs i selskapet fredag 13. april. (Finansavisen)
  • På tre dager har oljeprisen steget 7 prosent, mens oljeserviceaksjene har steget enda mer. – Oljeprisen vil ligge på et høyere nivå enn vi regnet med, sier ABG-analytiker John Olaisen til Finansavisen.