Tidligere i år gikk Corvus Energy ut med at de skulle bygge en helautomatisert batterifabrikk i Bergen.

Denne uken ble kontraktene signert.

– Vi er glade for at vi nå kan fortelle hvor fabrikken kommer til å bli plassert og hvem vi har valgt som leverandør av produksjonsutstyret, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli.

Corvus er verdens største leverandør av maritime batterier, og startet opp i 2009.

6000 kvadratmeter

Den nye fabrikken skal ligge i det såkalte Midtunbygget, cirka en mil sør for Bergen.

Adressen Sandbrekketoppen 30, med postnummer 5224 Nesttun, var tidligere hovedlageret for Vinmonopolet på Vestlandet.

Etter det har det vært varehotell.

Det 31.000 kvadratmeter store bygget leies ut av Bergen Næringsbygg, som gikk inn på eiersiden i 2009, ifølge Bergens Tidende.

Nå skal Corvus Energy inn med en hel produksjonslinje med roboter som skal lage store batteripakker til industrien og skip.

– Vi skal ha cirka 6000 kvadratmeter, sier Gisle Frydenlund som er prosjektdirektør i Corvus til Sysla.

Han sier det ikke har vært enkelt å finne et egnet lokale.

– Å finne store nok kontrorlokaller og produksjonslokaler i samme bygg finnes det ikke så veldig mange alternativer på. Nå har vi store nok lokaler til å dekke produksjonen og fremtidig vekst.

Investerer 80 millioner

Nå er det 30 ansatte i Bergen.

Vi skal betydelig opp fra det. Vi er i en vekstfase, så det er ikke godt å si så mange vi blir til slutt, sier Frydenlund.

Han er svært fornøyd med at produksjonen legges til Bergen.

– Det er ikke så ofte det går denne veien. Det er en milepæl for Bergen og hele regionen at vi nå kommer hjem, mens alle andre reiser ut.

Den totale investeringen er på 80 millioner kroner, og er finansiert gjennom privat kapital samt lån fra DNB og Innovasjon Norge, ifølge Bjørkeli.

De to største investeringene er roboter og tilhørende utstyr til produksjon.

Investeringen er 20 millioner kroner mindre enn Siemens nylig investerte i sin nye batterifrabrikk, som skal være i full drift i Trondheim før nyttår.

Derfor havnet de i Bergen

Bjørkeli forklarer at det er flere årsaker til at deres fabrikk havner i Bergen.

– Den aller største grunnen til å plassere batteriproduksjon i Bergen er nærhet til kundene, sier han.

Norge er verdensledende når det gjelder å putte batteripakker på skip.

Batterifergen Ampere har krysset Sognefjorden siden 2015, og de siste årene er en drøss med batteriferger bestilt.

Vegdirektoratet forventer at vi vil ha 70 ferger med batteri her til lands innen 2022.

Mens fergene fortsatt er der det skjer mest, kommer andre segmenter etter.

Både Havila Kystruten og Color Line har bestilt skip som skal ha batteripakker på opptil 86 tonn.

Nylig fortalte Haugesund-rederiet Hagland at de skal inn med batteri på Hagland Captain, som blir det første bulkskipet med batteripakke til fremdrift.

– Kostnadseffektiv produksjon

Corvus har allerede en fabrikk i British Colombia, Canada. Også den skal oppgraderes.

En annen grunn til at de nå velger Bergen, forteller Bjørkeli, er samlokasjon.

Skulle du ønske at noen oppsummerte batteribruk på norske skip i løpet av den tiden det tar å spise lunsj? Da må du få med deg denne podkasten:

– Siden Corvus Energy allerede har sin europeiske operasjon her, har vi ønske om å samle alt på ett sted.

Det er allerede en omfattende maritim klynge i bergensområdet.

Rolls-Royce, Norwegian Electric Systems og andre aktører utvikler i disse dager systemer som bygger videre på skipsbatterier.

– Ved å velge innovative, digitale og automatiserte løsninger klarer vi å få vi til en kostnadseffektiv produksjon i Norge. Istedenfor å outsource produksjonen til andre land, velger vi heller å bygge opp kompetanse og arbeidsplasser lokalt, sier Bjørkeli.

Åttedobling av produksjonen

Leverandøren av produksjonsutstyret blir Intek Engineering AS på Raufoss, og fabrikken skal være i full operasjon innen tredje kvartal 2019.

Den helautomatiserte produksjonslinjen har blitt utviklet i samarbeid med Sintef Manufacturing på Raufoss.

– Løsningen som er valgt, vil gi økt fleksibilitet og skalerbarhet, i tillegg til at den muliggjør serieproduksjon og tilpasning til andre batterityper ved behov, sier Bjørkeli.

Når den står ferdig til neste år skal fabrikken kunne levere batterier med en samlet kapasitet på 400MWh i året.

Batterifergen Ampere sin batteripakke er på cirka 1MWh. Havila Kystruten sin bestilling er på cirka 6MWh.

Den eksisterende fabrikken i Canada blir også oppgradert med en ekstra semi-automatisert produksjonslinje.

Til sammen vil Corvus Energy åttedoble produksjonskapasiteten når den nye fabrikken er på plass i Bergen.

Innen 2050 skal klimagassutslippene til sjøs reduseres til halvparten av hva de var i 2008.

Batterier er en del av løsningen. 

I dag er mer enn 200 helektriske og hybridskip i operasjon eller i bestilling – de fleste av dem norske. Ifølge en fersk rapport fra DNV GL vil en tredjedel av alle verdens skip ha batterier om bord innen 2050.

Hvordan påvirker det den maritime industrien? 

I denne artikkelserien ser Sysla-redaksonen nærmere på batterirevolusjonen til sjøs. Vi setter stor pris på tips og innspill? Kontakt oss på redaksjonen@sysla.no.