Denne uken har vi skrevet om flere skipstyper man aldri har sett før.

Ved Ulstein Verft ferdigstilles verdens største plug-in hybridskip, Color Hybrid, som i sommer settes i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Oslo Havn har bestilt verdens første elektriske søppelbåt, som Corvus Energy skal levere batteripakke til, mens næringsklyngen NCE Maritime Clean Tech har vært i Miami denne uken for å vise verden hva som er fremtidens konsept for cruiseskip.

I vår podkast «Det vi lever av» spurte vi investeringsdirektør i Holbergfondene, Gunnar Torgersen, om offshore-rederienes gjeldsmareritt snart er over. Noen som har utnyttet krisen er Standard Drilling. De har kjøpt 5 store forsyningsskip kontant, er medeier i 15 til og har fortsatt over 200 millioner på bok. Forretningsmodellen? Iskald spekulasjon.

Vi har også skrevet om Rem-gründeren, Åge Remøy, som har fått tilbake rederinavnet, bygget seg flåte, og skal ta tilbake de gamle Rem-lokalene. Fredag ble det også kjent at gjeldstyngede Solstad Offshore har fått utsatt rentebetaling frem til sommeren.

På norsk sokkel har det aldri vært registrert så få hendelse som gi kan gi storulykker som i 2018. I fjoråret var det heller ingen dødsulykker i oljeindustrien. Men direktør Anne Myhrvold i Petroleumstilsynet er fortsatt ikke fornøyd. Samtidig viste en spørreundersøkelse i fjor at ansatte i oljebransjen opplevde situasjonen annerledes enn trenden i målingene. Blant oljearbeiderne var utviklingen negativ når de vurderte risiko, sikkerhet og arbeidsmiljø.

Mandag ble produksjonen på Aasta Hansteen stanset på grunn av en gasslekkasje. De ansatte på plattformen måtte gå om bord i livbåtene, og Petroleumstilsynet har bestemt seg for å granske hendelsen.

Denne uken har vi også vært om bord i Odfjell Drilling sin nye superrigg «Deepsea Nordkapp» som har seilt i tre måneder fra Samsung-verftet i Sør-Korea til Ågotnes.

Se video: Sysla møtte riggsjef Ørjan Eilertsen om bord i riggen «Deepsea Nordkapp».

Selv når olje og gass holdes utenfor, er vestlandsfylkene Hordaland, Rogaland og Møre og Romsdal helt i toppen når det gjelder eksport. Blant de som satser på eksport er laksegründerne bak Pink Fish som denne uken åpnet ny restaurant i Singapore, hvor de skal friste med sunn hurtigmat basert på norsk laks.

Ukens kontrakter: 

Nå skal dette fartøyet til Ormen Lange

Denne skal jobbe for Aker BP

Shearwater sikret oppdrag for Oljedirektoratet

Bygger verdens første elektriske søppelbåt

Havilas kystruteskip får en helt spesiell servicekontrakt

Mest lest: 

1. Bli med på innsiden av den splitter nye Odfjell-riggen 

2. Om noen år kan dette bli et vanlig syn på norske fjorder 

3. Oljearbeider: «Jeg fikk lyst til å gå opp og skalle dem ned»